2006-10-16

on the wrong side of the railroad tracks del 1

"Seven on the cal and twenty-four on the clock, I got niggers on the block pushin' rocks non-stop, I got homies on the corner whippin' Glocks unlocked, I got hos in hotels with their legs spread out."

Nej, det är inte ur Milton's Paradise Lost, det är Jugganot's nya singel Pushin' Pimp Murder - och som ni vet hade jag ju hamnat i en situation där jag skulle jobba på hans video...

Vi tar det från början: Sensommaren 2004 spelade Ira in en kort dokumentär om hobbywrestlare på lower east side - små vita män som lekte WWF-snubbar på en basketplan varje lördagseftermiddag och dängde på varandra tills de var groggy. Han intervjuade folk som gick förbi och var i närheten, frågade vad de tyckte om spektaklet, och en av dessa passers-by var just Jugganot. Jugganot (eller bara Jug, som man får kalla honom efter att ha förbrödrats via hans hemliga handslag) såg Ira med sin kamera, tänkte "den här killen måste vara ett proffs" (för det är ju så man tänker när man ser någon med en kamera) och bad om Ira's visitkort. Han sade att han var på väg att spela in sin nya video och att han letade efter en regissör. Ira, inte den som säger nej till sånt, gav honom förstås kortet - och hörde sedan aldrig av honom igen...

Förrän nu i juli, två år senare, då Jugganot plötsligt och oväntat ringde upp Ira: han hade varit "out of the game" ett tag, men nu var han tillbaka och var hungrigare än någonsin på att spela in den här videon. Var Ira fortfarande intresserad? Ira, inte den som säger nej till homicidala vettvillingar som har hans visitkort och vet var han bor, var det. Han ringde sedan upp mig i Stockholm för att höra om jag ville hjälpa honom. Jag, inte den som säger nej till möjligheten att bli exploaterad och få jobba gratis, var det.

Nä men såhär var det: jag tänkte att det dels nog var min enda chans att få jobba på en riktig old school gangstavideo - sådana som ju inte görs längre (av goda skäl), och dels att det skulle se snyggt ut på min CV när jag ljög lite om det: "Gabriel Sedgwick has produced feature films, short films and music videos", liksom... Sånt kallas språkligt broderande, och anses mycket ofint hemma. Jag hade ju i alla fall aldrig varit på en musikvideoinspelning, så why not?

Okej, så fzschhw fzschw fzschww - fast forward igen till några månader sedan. Jugganot ville spela in den där låten jag skrev om förut, den med alla "wouff wouff fuck your ass using no lubrication wouff wouff" eller hur det nu var, och Ira hade börjat skissa på ett scenario. För att förtydliga: Ira skulle alltså regissera videon, och jag skulle hjälpa honom producera det hela. Låten var ju helt galen, och ännu roligare var att Jugganot inte alls hade nån känsla för hur obscen den var: "You know", sade han om den tilltänkta videon, "I'd like this to be like a family affair, me and my wife and daughters and my homies hanging out on the block having a barbecue." Jo jo, Jug och hans fru och två tioåriga döttrar och hans kompisar som gastar "wouff wouff" medan strippor glider runt och käkar varmkorv... tasteful. Men Ira tyckte som sagt att det hela var ett surrealistiskt äventyr, och jag kunde inte annat än hålla med.

Aaanyway, tiden gick, Ira hade annat att göra så inspelningen sköts upp hela tiden, och plötsligt hade Jug en ny idé: "You know, I just cut a new track, and I think it's getting too cold to have a barbecue video anyway, so I want to do this new track instead - it's called Pushin' Pimp Murder." Ira och jag, inte de som är kloka nog att tacka nej när tillfälle ges, sade OK, och Ira började skissa på den nya videon.

Eller nej just det, det var ju det han inte gjorde. För när detta hände skulle Ira precis åka till San Francisco i tre veckor, så det blev upp till Jug själv att bestämma vad videon skulle handla om. Och det blev också tillfälle för mig att äntligen träffa Jug och prata om hans... öh... idéer. Eftersom Ira var bortrest skulle det bli bara Jug och jag, och vi bestämde möte på en bar han tyckte om, långt upp i Washington Heights (shady area, kids). Vi skulle mötas tio, och som det proffs jag är var jag där fem i. Jag klev in och satte mig vid bardisken, och bartendern, en lång vacker kvinna i fyrtioårsåldern som såg ut som Cleopatra Jones, stirrade på mig som om hon inte riktigt visste om jag skämtade eller ej. Faktum är att alla stirrade på mig - en liten ensam vit pojke i New Yorks svartaste bar i New Yorks svartaste område. Till slut kom hon fram: "What can I get you, honey?", och jag satt snart och smuttade på en öl medan jag väntade på att Jugganot skulle komma. Och väntade. Och väntade.

45 minuter senare klev han in, en stor man med ännu större kläder, hade inga större problem med att räkna ut vem i baren som var Gabriel, och slog sig ned bredvid mig. And it went a little somethin' like thiiis...

INT. BAR - EVENING

GABRIEL (27) and JUGGANOT (36) sit next to each other, drinking beer. In the background, a game of AMERICAN FOOTBALL can be heard from the TV. On a wall, next to a pay phone, a handwritten sign that reads "PLEASE NO DRUGS" is hanging.


JUGGANOT
So yeah, I cut this new track, this is like real hip-hop shit, you know, this is where I come from.

GABRIEL
Åhå..?

JUGGANOT
Yeah, me and my wife went in to the studio again last month and cut this new track, it's just fuckin'...
(Jugganot makes a fist and pounds it in the air in rhythm)
It's called "Pushin' Pimp Murder" and it's about the three, the three cornerstones of my life, you know.


GABRIEL
Åhå...

JUGGANOT
Yeah, where I come from, that's my background you know, pushin' and pimpin' and murdering, you know, that's my life, Pushin' Pimp Murder, you know what I'm saying?

GABRIEL
(nervously)
Uhm, yeah... so, is that "pushin'" with an apostrophe or "pushing" with a G in the end..?

JUGGANOT
(not paying attention)
'Cause where I come from, you know, that's all you can do, you know, push and pimp and murder, that's my life, I live that shit, everyday I live that shit man, I lived that shit all my life, you know what I'm saying?

GABRIEL
Uh... yes?

JUGGANOT

(laughing)
Naaah, you're from Sweden, man, you don't have no pimps or pushers there! But I'ma gonna show you, I'ma gonna show you the hood, man! You're gonna know! I'm gonna take you to class!

GABRIEL
OK...

JUGGANOT
So anyway, you and Ira, you guys are the pros, you know how to do this shit, I'm just telling you that this here video - and this is the beginning of some big stuff, man, everyone knows who the Jugganot is, ain't no one who doesn't know me, this is gonna be huge, you know what I'm saying - that this here video is about the foundation that I rest upon, you know, and those elements have to be a part of it, the pimpin'... and the pushin', you know.

GABRIEL
And the murder..?

JUGGANOT
Yeah, murder, man.


An uncomfortsable silence settles. Gabriel sips on his beer. Jugganot looks around himself constantly.


GABRIEL
So... so what kind of budget will we have to work with? Ira said it would be quite small...

JUGGANOT
Yeah, yeah, well, you know, I've been out of the game for a while now, you know, I just got out of jail a few months ago.

GABRIEL
(suddenly realizing why Ira didn't hear from Jugganot in two years)
Å-hå...

JUGGANOT
And times are tough, you know what I'm saying, and I don't have my machine no more!

GABRIEL
Your what?

JUGGANOT
Nah, you know, usually I'd just print out some new bills you know, fresh dollars, we'd have any budget we needed, haha, but now they took my machine when I went to jail so I can't print no more!

GABRIEL
(through his teeth)
Those bastards!

JUGGANOT
Yeah, yeah, so it's like a... a modest budget you know... but my wife will cook and we're shooting in my hood, so whatever we need we get, you know, 'cause ain't nobody who doesn't know the Jugganot, you know, if I ask for something I get it.

GABRIEL
Öh...

JUGGANOT
And Ira has his own camera, so we're all set, you know.
(Jugganot sees a man nodding in his direction by some stairs.)
Yo, I gotta go take care of some business now, you know what I'm saying, but anyway, here is the CD - you listen to it and you'll know this is the real shit, and give Ira a copy and then we'll talk again, all right?


He hands Gabriel a CD. It has some addresses hand written on the cover: 150th and 8th, 152nd and the Polo Grounds, etc etc.


JUGGANOT
Those are the places I want to shoot this. Give that to Ira so he can check them out. Talk to you later!


He gets up and walks over to the man by the stairs. They exchange an intricate handshake and leave.

GABRIEL
Öh... check please.


Okej, nu är jag ganska hungrig, och det här är redan en ganska lång post. Så jag tänker käka lite nu, och så skriver jag resten - om själva inspelningen! - imorrn eller så. Hörs då, later honkies.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Haha! Roooligt! Nu blev det bättre att vara på kontoret klockan 7 på morgonen..

Mest älskar jag "Ira has his own camera" delen.. Jupp - you're all set! Och förstås min mentala bild av den förvirrade blekvite krulltotten vid bardisken, omgiven av stora svarta snubbar och "please no drugs" skyltar.. Åh. Bästaste posten någonsin.

Kram/ överambitiös på uppåttjack

Gabriel sa...

Shit, måste du vara på plats redan klockan sju? It's a tough job to save the world, eh?