2008-01-08

moving on...










Nu var det slut för den här gången - imorrn åker jag tillbaka till NY. Tillvaron där blir dock kortare än vanligt, eftersom jag och Ira flyttar till Berlin - jajemen! - i början av februari. Idén föddes på det knasiga bröllop vi var på i höstas, eller snarare när vi skulle köra hem. Vi sov ju hos Iras mamma, som bodde kanske tio minuters bilfärd från bröllops...platsen, men då vi var en smula upprymda efter en så festlig kväll lyckades Ira köra in i en helt annan delstat (!) istället, och plötsligt fann vi oss rullandes genom Camden.

Camden är en stad i New Jersey, och tillika USAs statistiskt sett farligaste plats - flest shoot-outs, whoo! Men på nåt sätt lyckades vi (läs: Ira) alltså krångla in oss där, och plötsligt fann vi oss körandes genom några av de ruffigaste gator jag sett. "Holy shit... we're in Camden", sade Ira. "Drive you fool, drive!", sade jag medan jag gömde mig under sätet. Till slut lyckades han leta sig tillbaka in i Pennsylvania igen, och vi befann oss snart i ett Philly som aldrig synts mig vackrare (vanligtvis är det något av en håla, men jämfört med Camden är det som skeppsholmen). "Vi klarade oss! Jag älskar dig", sade jag till Ira - måhända med en nyans av sludder - medan vi åkte hemåt på säkrare vägar.
"Jag vet, vi är bäscht...", sade Ira, "...vad är det här för crap-land ändå där det finns städer som Camden?"
"Jag vet...", sade jag.
"Vi måste härifrån... vi borde... burp... vi borde flytta till Paris!", sade Ira.
"Nejnejnej", sade jag, "vi borde flytta till BERLIN!"
"Whoooo", brölade Ira, och så omfamnade vi varandra och hittade hem på nåt sätt.

Nästa morgon satt vi med bultande huvuden vid frukostbordet. "Ööööhhh...", sade Ira, "sa vi att vi skulle flytta till Tyskland igår..?"
"Jag tror det..?", sade jag.
"Jaha..."
"Hum hum..."

En liten paus. Någon sörplade försiktigt på sitt kaffe. Nånstans långt borta hördes en hund skälla.

"Men vaddå, ska vi eller?", sa Ira.
"Ja, OK!", sa jag. Och så blev det med det.

Lägenheten tas över av svensktrion som var och hälsade på nyss (minus gustav, så de blir en duo), och djuren skickas till philly. I slutet av april kommer vi tillbaka. Men först ska jag ju hem till harlem igen, och det lär väl hända lite grejer att skriva om innan vi uppnår fullständig tyskhet. Jag ville bara berätta det.

2 kommentarer:

Anonym sa...

ett år med din crackblogg, grattis till mig ;D

Gabriel sa...

Jaaa... vi borde ätit tårta!