2005-12-27

Du store Sacchem!

Eftersom jag då och då tar en smula (ahem) längre tid på mig än vad som kan tyckas vara rimligt för att posta något av intresse (eller ja, okej då, bara posta - något av intresse har väl knappast aldrig stått här), har jag nu äntligen insett den finurliga finessen hos de här aktiva bokmärkena i Firefox! Jag har sett dem, luktat lite på dem, men aldrig fattat vad de är - förrän nu. Det är ju helt enkelt ett sätt att holla distanskoll på om en sida har uppdaterats än - till exempel min! Man lägger till en sida [OBS: det urtrista teknikbabblet som följer kommer at ta slut om ca 3 rader] som bokmärke, men aktivt bokmärke istället för vanligt, genom att klicka på den där mockajängen bredvid addressen, och sedan dyker det upp nya poster när man för musmarkören över namnet!

Ehhh... okej, det var både obegripligt och tråkigt. Poängen är att om man använder Firefox (eller om man nu insisterar på att sitta med hopplösa Internet Explorer eller Safari eller vad ni macanvändare nu använder så får man installera en RSS Reader) så kan man alltså genast se om jag, eller Josefine, eller Martin, eller min gamle hårdrockssångare Johan har uppdaterat våra sidor - utan att behöva gå in på dem. Eeexcellent...

Hallå! Vakna!!

4 kommentarer:

Anonym sa...

"...utan att behöva gå in på dem"??! Vad GÖR du egentligen?? Och så ska du dra ner mig och Martin i det här också...

Gabriel sa...

Nej nej, du förstår ju inte! Det är bara ett sätt att omedelbart se om nåt nytt har hänt på en sida - man ser om t ex du skrivit nåt nytt, och om du har det så laddar man den. Och om du inte har det, ja, då kan man strunta att öppna din sida och genast gå vidare till http://www.chick.com/default.asp , t.ex...

Det är för läsekretsens bästa!!

Gabriel sa...

Nu till exempel, när jag slöade runt, så märkte jag på mitt bokmärke att Martin uppdaterat sin sida! Up and away!

Martin sa...

Hihihi! Jag gillar att Morgan kommenterade om att detta var gamla nyheter på min blogg! Vi är som ett enda stort organ... som pulserar och utsöndrar vätskor...

blurg...