2007-07-07

vykort från karlovy vary

Ahoj! Filmfestivalen i Karlovy Vary lider mot sitt slut, och jag ska snart gå och göra mig fin för avslutningsfesten. Det är riktigt härligt att vara tillbaka i Tjeckien och träffa många gamla vänner - Gaia, Sean, Farid, Bobby, Anders, Malvina och Theresa (alla gamla skolkamrater) är här, och vi avsmakar mången pivo i denna vackra (men under resten av året antagligen ganska tråkiga) spa-stad. Jag och Lanre är uppsatta i ett grymt schysst fyrstjärnigt hotell, vi blir bortskämda med middagsbjudningar hela tiden, alla skämmer bort oss eftersom de missförstått allt och tror att vi är viktiga. Suckers! När jag kom fram till Prags flygplats stod det en snubbe med en skylt med mitt namn på - POWER! Han var min chaufför, och han hade sällskap av en ung man vars jobb det var att säga "Dear Mr. Sedgwick, welcome to the Czech Republic". Sedan satte vi oss i en bil och körde i två timmar för att komma till festivalstaden... Fatta vilket jobb, han åker fram och tillbaka till flygplatsen för att skaka hand med folk och välkomna dem. Det tar ju typ tre sekunder, sen sitter man där i bilen och tittar på träd som susar förbi... Men sak samma, allt som pumpar upp mitt ego är välkommet, jag glider runt och leker romersk kejsare och viftar förstrött åt massorna. Bwahaha!

Våra visningar har varit helt slutsålda - första visningen stod över hundra pers utan biljett och försökte komma in ändå men fick vända när det blev fullt, och på den andra hamnade över 50 pers sittande på golvet - och det är i stora biografsalonger! Det är så grymt så grymt att sälja ut visningar, det här är lugnt vår mest lyckade festival hittills. Ikväll har vi vår tredje och sista visning och den är tydligen slutsåld också, så det blir nog fint.

Första kvällen var jag på visningen av Savage Grace, filmen jag jobbade med när jag var på killer förra året, och till mitt stora nöje rullade mitt nam inte en utan två gånger i eftertexterna. IMMORTALITY! Att jag sedan var credited som typ "assistant to the assistant to the cousin of the assistant of the producer" och "set fluffer" får anses vara av mindre betydelse... harkel... det viktiga är ändå hur många gånger ens namn syns på 35mm-film, det vet ju alla. Eh. Anyway, jag anser i alla fall att jag är oändligt mycket viktigare än Lanre, eftersom han bara har en film i festivalen och jag har... två... typ. Öh.

Nåväl. Nu ska jag klämma in mig i en vacker kostym, och imorgon bär det av till Prag. Happy days, happy days...

Inga kommentarer: