2007-09-24

ninja vs ahmadinejad

Vilken ska jag börja med...? Jag tar Ahmadinejad. Han kom till New York igår, och om det är något som fått folk att sluta snacka om ninjatjuven, så är det Ahmadinejad! Stan är helt tokig - framför allt mitt gamla hood, Morningside Heights, där Columbiauniversitetet ligger. Förr i tiden, när jag bodde i i-house, tog det mig bara ett par minuter att gå dit, men nu tar det mig en god kvart eller mer. Morr... MEN idag tog det nog i-houseglinen en kvart eller så också, för hela området hade gone apeshit! Alltså: Ahmadinejad, som är i New York för att tala inför FNs generalförsamling, hade blivit inbjuden av rektorn att tala på Columbia - och det har blivit förstasidesnyheter i hela landet i flera dagar nu.

Många tycker att det är fel att ge honom en plattform, andra tycker det är universitetets intellektuella plikt att göra det om möjligheten finnes. Härom låter jag er dra era egna slutsatser. Poängen var mer att det är intressant vilket drama som snabbt uppstår i den här staden vid såna här situationer. Tusentals människor kom till universitet för att protestera/stödja/sjunga/etc - och för första gången under min vistelse här var man tvungen att stänga universitetsområdet för alla utan student-ID - dammit! Det var poliser överallt, det var ungefär 100 TV-team, kameror överallt, en jättebildskärm på campus som livesände hans tal och frågestunden efteråt. Det såg ut ungefär såhär:




Roligt var också att se de oerhört hetsiga - men civiliserade - debatter som uppstod mellan demonstranter och varmkorvsförsäljare/uteliggare/tanter/etc - det här är helt klart en plats där folk är vana vid att säga vad de tycker, gärna högt och till främlingar...

Om ni mot förmodan är intresserade av hur talet/frågestunden gick (det borde ni vara, det är intressant), tycker jag att ni ska titta här.

---

Och nu: Ninjatjuvsuppdatering! I det lilla mellanrum i tidningarna och på TV idag som inte upptogs av Ahmadinejad, kunde man läsa att polisen förbereder en jätteinsats på hela Staten Island imorgon, för att på något sätt ta fast the Ninja Burglar. Hur de hade tänkt bära sig åt vet jag inte - det står bara att en hel massa poliser ska vara med - men jag vet en sak: de kommer inte lyckas. Varför? Därför att alla vet att man inte kan fånga en ninja med en vanlig polis, eller en vanlig hel poliskår. Den ende som kan fånga en ninja är en annan ninja! Uppenbarligen måste NYPD starta en ninja-squad, eller flyga hit en specialninjapolis från Tokyo, och sedan kan Ninja Burglar och Ninjasnuten mötas i en showdown uppe på taket på Chrysler Building. Jag tippar att den här filmen kommer dyka upp på biografer inom 18 månader...

2 kommentarer:

Emma sa...

De lärde är inte helt överens om huruvida det verkligen var Voltaire som sa: "Jag delar inte din åsikt men jag är villig att dö för dig rätt att yttra den". Kanske lite för djuptänkt för Frasse?

Uncle Sammy sa...

Bra bildat.