2006-08-08

"Avrätta klåparen med regnvattensmixturen och ge den här snubben ett hertigdöme!"

Juice... jag ska snart gå och lägga mig, men jag drack just ett glas Tropicana grapefruktjuice, och det slog mig att jag i åratal har haft samma dagdrömsfantasi när jag dricker juice! Såhär: jag låtsas att jag är uppfinnare i ett europeiskt kungadöme på medeltiden, eller är det kanske i det gamla Babylonien? Whatever, det ändras från gång till gång och spelar inte så stor roll. Grejen är att kungen tröttnat på att dricka vatten - det enda man dricker i kungadömet - och utlyst en tävling för att hitta på en ny dryck, och folk från hela riket reser dit och bara "här är min smarriga konkoktion av vatten och cayennepeppar" eller "jag kallar det 'tjockedricka', det är mjölk med stearin i", och kungen bara "bluärgh! Av med hans huvud!" och så schwopp schwopp så får de alla huvudena avhuggna. Men så glider jag in i tronsalen och har kommit på att man kan klämma juicen ur frukt (ja, i den här dagdrömmen har ingen kommit på att man kan det), så jag bara "Ers majestät, jag ger er... en pressad grapefrukt!", och så pressar jag frukten i ett glas och kungen tittar skeptiskt på mig och alla i hovet hånskrattar och man ser hur bödeln förnöjsamt slipar yxan igen.

Sen byter jag karaktär i fantasin så jag blir kungen, en sån där skönt bister skägg-kung som äter fasan och beordrar avrättningar till höger och vänster, och jag lyfter glaset och bara "pah!" - men sen dricker jag (och här dricker jag förstås också juicen i verkligheten) och det är ju förstås as-smarrigt och jag blir alldeles överraskad, och då byter jag karaktär till uppfinnaren igen och kungen är så glad och ger mig massa belöningar.

Allt det varje gång jag ska dricka juice. Det är fan ganska underligt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

no comment/J

Anonym sa...

ÅH GUD JA! jag tror jag är kär!

Gabriel sa...

Hahaha! Och det bara för en bisarr juicefantasi... tänk om jag hade skrivit om min ritual när jag ska käka soppa! Ack, kärleken är ett mysterium.