2006-12-29

två legender ur tiden

Hum.... snyft! Det var med glada och förväntningsfulla steg jag och Maja skuttade mot Restaurang Tidsfördrif i eftermiddags. Jag visste ju att Tidsfördrif normalt inte har öppet på vintern, men jag tyckte att det ändå var värt en chansning - möjligheten fanns ju att de plötsligt börjat med vinteröppet! Föreställ er då min fullständiga chock då jag svängde runt hörnet och möttes av... Dront. Dront! DRONT! Vad är Dront? Vilket skämt, vilket kallt och misslyckat skämt! Normalt sett brukar jag ju inte göra såhär, men jag skulle vilja citera Josefines nya bloggpost, som dök upp för några timmar sen:

Alla vet ju att Tidsfördrif var det enda (enda!) riktigt bra stället i Stockholm. Om Twin Peaks är platsen dit körsbärspajer går för att dö så var Tidsfördrif platsen dit ölkannor gick. Och nu (eller, det var väl ett tag sen, men ändå) så har det bara försvunnit. Eller? Vet nån vad som hänt? Lite i samma deprimerande anda som Lydmar-blir-bankkontor har så ett annat krognöje tagit över de en gång så gemytliga lokalerna där Tidsfördrif rumsterade. "Dront"! Vad är det för jävla namn?! Ett HÅN. Vita-väggar-spotligthts-i-taket. Vad hände med träpanel?! Tidsburgare? Ölkanna?? Låne-schack?? Jag har bara ett ord: vidrigt. Och ett till: deprimerande.

Tydligen hade detta fasansfulla brott ägt rum redan in augusti, men ingen hade sagt något! Det är ju som att komma hem efter en lång resa och bara "Hi Mom, hi Dad... so where's Rex?", och de bara "Son... Rex died... last fall". Someone should have told me, dammit! Och jag håller fullständigt med Josefine - Tidsfördrif var det enda riktigt bra stället i Stockholm! Det fanns icke dess like! Inte i Stockholm, inte i New York, inte ens i Prag! Det var den gnistrande juvelen i hinken full av lera. Och nu, var ska man gå nu när man vill läppja på en skummande tjeckisk öl och softa i en brun soffa? Just det. Ingenstans.

Den andre legend som gått ur tiden är förstås James Brown. Nu blir detta lite av en New York-post, vilket kan tyckas underligt då jag inte befinner mig där, men jag tyckte det här var intressant - och för övrigt utspelar sig det hela bara två minuter från min lägenhet! Såhär: JB har förts i kista, dragen av häst och vagn, längs hela 125e gatan. Han har till slut placerats i öppen kista inne i the Apollo Theater, med läskiga vita Michael Jackson-handskar, så folk får defilera förbi kistan och bara "hej hej". Så mysko! Och allt detta i mitt hemkvarter! Jag hörde att alla småaffärer och delis har ställt ut högtalare på gatan som de blastar gamla JB-låtar med. Det lär ju vara en ganska surrealistisk stämning... men det är det ju ofta där, av en eller annan anledning. Men ändå, vad är upp med de där handskarna?!

1 kommentar:

Andrea Reuter sa...

What, what, what?!!!! Men Sugar travelers har ju grundats där, vi har ju druckit vin och spelat spel där, hur kan detta hända OCH utan att jag vetat om det trots att jag bott i Sthlm hela hösten? NOOOOOUUUU!!!