2005-01-30

Guess who's back? Back again!

Ueeeee! Tillbaka i NYC: nya texter, ny layout, en ny och roligare Gabriel…

Idag är det söndag, och jag är fortfarande sömnig. Det tog mig över fyra veckor i Sverige att återgå till europeisk tidszonsuppfattning, och jag lyckades ungefär två dagar innan det var dags att åka tillbaka igen. Nu blir jag sömnig vid fyratiden på eftermiddagen, men jag kämpar på för I’m a fighter… Hittills har det varit tokskönt att vara här igen – 125e gatan var täckt av snö och pundare när jag kom åkande i taxin, det var så vackert, och isen flyter sakta nedför Hudson River. Det är ruggigt kallt här, mycket värre än i Sthlm och mycket fuktigare också, så vi lider. Igår tröstade vi oss dock genom att bli bjudna på brasiliansk restaurang av vårt studenthus – vi gick åtta personer och de betalade hela notan (minus de smarriga caipiriñhas vi drack)! Jag älskar det här stället…

Annars fick jag bästa möjliga farväl av Sverige. Jag kände mig lite moloken över att åka hem, och tyckte att jag var mer svensk än någonsin förr. Men på planet satt jag bakom familjen från helvetet! De var sex eller sju personer från mellansverige, alla manliga familjemedlemmar med apfula tatueringar på armarna (såna där giftgröna som ser ut som om en fyllopolare med nål och kopparärg hade stuckit en i skinnet i ett par timmar) och alla kvinnliga med gälla röster. De förgyllde min, och alla andras, resa genom att ständigt utbrista saker som ”röööööh, stewardess… [tänk er detta på riktigt dålig svengelska]… we want more beer, you know, cold beer! Please beer here!” Sedan ropade de över stolsraderna ”Farsan! Haru bärs eller?” – ”Jaaaarå, klart man har bärs!” – ”Eren kall eller?” – ”Jaförfaan!” – ”amenskåldå!” – ”Skålförfaaan” – ecksetera ecksetera, som Lou skulle sagt det… När vi landat reste sig två av bröderna (kanske sjutton och nitton) och utbytte följande små pärlor, medan de proppade sina hemska munnar fulla av snus.

Nittonåringen: ”Eru full nu eller?”
Sjuttonåringen (medan han halvblundade och log fårskalleaktigt): ”Jaaaaaa, nueman jäääävligt dragen asså”.

Som ni säkert förstår kände jag mig plötsligt utomordentligt nöjd med att lämna detta samhälle i förfall och istället bege mig till ett utvecklat och kulturellt välmående land… dvs Tyskland, där jag mellanlandade. Sedan kom jag till USA, som är ungefär likadant som Sverige, men man proppar munnen full med bacon och ostflott istället för snus här. Jaja. Det är ändå kul att vara tillbaka.

Nu måste jag skriva ett nytt manus. Hörs snart – och studera budgetunderlaget som jag skickade, kumpaner!

7 kommentarer:

Anonym sa...

HA! Märkte ni hur ni också fick ett trevligt, personligt e-mail av Gabriel som typ var adresserat till "Dig, kära läsare"...? Well, man förstår att man inte är den primära adressaten när man ser sig själv omnämnas i tredje person i mailet. Oavsett vad Gabriel försöker låta påskina så var det ett MASSMAIL! Huuu! Kedjebrevets kusin från landet! Man får ju skicka massmail ibland, för effektivitetens skull, men det här var ju typ som en sån där "ÅHÅÅÅ, om Du skrapar den här rutan kanske just Du kan vinna... nämen OJ vilken tur, just Du (och bara Du!) vann ett fint pärlhalsband... skicka in prenumerationen nu!".

Ja mig lurar du inte... JAG tänker då inte gå in och läsa...

eh...

Anonym sa...

Jag har varit inne på bloggen, måste bara skriva ett meddelande som bevis. Ja, ska kolla på budgeten så fort jag kommer upp till Dalarna. Enjoy New York, my friend. //Andrea, Sugatravellers

Anonym sa...

Asså, kudos to your snygga layout, känns lite discomysig. Håller me föregående skrivare om förklädda massmail appappapp... Om du klagar en gång till på bonniga svennar me tanke på din geografiska placering så ska du få lyssna på Vergelmer tills du tycker att "dom har ju funken i sig"...
/Han från alla bonniga svennars metropol. Take me away.

Ps. Hur gick egentligen introt till "Falcon Crest"

Gabriel sa...

Neeeeej!! Vänta, det gick... du du dundun... dundundun... RRRRRAAAHHH!! Hat! Hathathathat! För övrigt så tycker jag redan att Vergelmer har the funky chicken i sig... eller var det the funky duck? Och slutligen: asen kom ju från mellansverige, inte Lule! Jag skulle aldrig dissa Lule, det är Sveriges näst bästa stad! Vilket om inte annat bevisas av att Time Out New York nyligen, i en intervju med The Soundtrack of Our Lives, förklarade att Göteborg var "en förort strax utanför Stockholm". Haha!

Anonym sa...

dun-duuuunnn, dunn-DUUUUUNNN, dun-dundundunduuun-dunduuduuuunnn... dun-DUUUUNNN-dundundunduuunduuun, dundunduuuun-dundundunduuuuunnn....

/josefine

Anonym sa...

ELLER NEJ, det där var ju 'Dynastin'. Falcon Crest:

DDLRLRLRLRRLLL... pooommm-pom-pom-pom-poooommmm... pom-pom-pom-pooooooom-pom-pom-pom-pom-pompompompompooommmm... pom-pom-pommmmmmm-pom-pom-pom-pommmm-pom-pom-pom-pooommmmm... pom-pom-pom-pom-pompompompompooommmm.....

Gabriel sa...

Haha! Jag VISSTE att det där inte var Falcon Crest! Men jag kunde inte komma på hur den gick... det bästa är att nu gör jag det, tack vare ditt dundunande! Men Dynastin, den kommer jag inte på...
FC:
Duun dun dun dun duun dun dun dun duuun
dun dun dun dun dudududun dudun
du du duuuun du du du du du DUUU DUUU
dun duduuuun du du du du du DUU DUU
DUDUUUUN DUN! DUDUUUUN DUN! DUDUDUDUDUUUUUU
DU DUDUDUUUUU!
Nej vänta... det där gled in i Stålmannentemat...