2005-02-01

husigi-na zyugyoo

Ahhhh… jetlag är ganska soft ändå! Man vaknar fräsch och utvilad vid åtta på morgonen, och har hela dagen framför sig! Mycket sympatiskt… idag har jag ingen skola, så jag tänkte leka Kramer och glassa runt i stan… eller så kanske jag bara köper ett ekonomipack Oreos och sitter framför TV:n och smäller i mig kakor medan jag ser en säsong Futurama. Vi får se.

Igår hade jag min första lektion – det var ganska sköj. Vi hade ljudteknik, men tyvärr äger skolan inga förlängningssladdar till hörlurarna vi ska använda, så hela klassen (20 pers) fick sitta och stå i en rörig hög ungefär 80 cm från mixern, alla intrasslade i varandras hörlurssladdar. Det var som att spela Twister medan man hade lektion! Oooh! Och igår hade vi årets första Rumiko! Oerhört roligt – japanskaklassen har växt till 6 pers (från att i slutet av förra terminen bara ha bestått av mig och Carmen, men nu har ju nytt blod flyttat in i huset), och de nya eleverna har lite svårt att förstå Rumikos… ehh… speciella pedagogik. En tysk tjej höll på att freaka ut på att hon inte kunde förstå hur man skulle uttala ett ord och att Rumiko vägrade förklara, men hon fattar ju inte att det hör till Rumikos speciella stil att aldrig förklara någonting på ett begripligt sätt. När man väl har insett det så blir allting begripligt… det bästa var att det satt med en japansk kille, som skulle vara lärare för en annan grupp, men han hade just flyttat in och skulle spendera några lektioner med oss för att lära av Rumiko hur man leder en klass… hahahahaha! Han blev så förvirrad – och han är ju från Japan! När Rumiko skulle lära oss något nytt började han oja varje gång och se sig nervöst omkring. Inte ens han förstod vad hon pratade om!

Det allra roligaste var när en av de nya tjejerna skulle gå. Hon hade kommit tio minuter sent, och förklarat att det skulle hon tyvärr göra varje vecka för hon hade sen lektion i sin skola precis innan, och kunde inte hinna i tid. När så lektionen hade dragit över tiden med nästan 40 minuter (Rumiko slutar aldrig någonsin i tid) så ursäktade hon sig och sade att hon måste hem och göra läxor… vilket är förståeligt, för klockan var över elva. Då stirrade Rumiko på henne i några sekunder, och sen sade hon sakligt och anklagande med sin tysta röst: ”I see… so you will always be late for class and leave early? OK.” Hahaha, stackars tjej… Hon har inte förstått att lektionen inte är slut förrän Rumiko säger att den är slut!
Det hela avslutades med en favorit i repris. Vi skulle skriva några bokstäver, och både Rumiko och läraraspiranten lutade sig över mig för att granska. Rumiko utbrast: ”Gaburieru, as arways, you foget about puressure point! Puressure point!”, och aspiranten stämde hummande in: ”mmm, yes, mmmm… puressure points…"

Pling klong…

9 kommentarer:

Anonym sa...

Men vad i helvete... Varför har du bytt ut bilden på dig själv? Vi tycker att den tidigare bilden var mycket bättre. /Li & Morgan, Jöteborg

Gabriel sa...

Möjliga förändringar som bilden genomgår är helt bortom min kontroll.

Anonym sa...

Ahaaa... Fan vad dum jag känner mig. /Morgan

Gabriel sa...

Du behöver inte känna dig dum, jag blev också förbryllad och överraskad! Hur är festivalen?

Anonym sa...

Hi hi hi! Det är så trevligt nu när bloggarna har kommit igång igen efter vinteruppehållet. Bra bra. Och nu när säsong tre av Seinfeld har släppts så blir man ju ytterliggare NY-sugen. Får väl se om det går att spara slantarna som den genompräktiga systern med samma namn.

För övrigt så tycker jag det här med pressure points verkar lite underligt. Det är ju ingenting som spelar någon större roll när man bara skriver till vardags. Bara om man ska skriva "skrivstil", och det antar jag är lite för tidigt för er. Helt enkelt; att sitta och öva pressure points utan pensel verkar onödigt. Ni kanske skulle investera i en liten enkel tuschpenna/pensel från er lokala Little Tokyo.

Domo arigato, mr Roboto.

Anonym sa...

Festivalen är bra. Trots pressackrediteringen känner jag mig mer "bransch" än någonsin tidigare i sådana här sammanhang - om du förstår vad jag menar - och jag suger i mig allt jag kan av seminarier om filmproducerandets konst. Lite film blir det ju också, med klar övervikt på kortfilm och dokumentärer.

För öfvrigt anser jag att kommentarer bör undertecknas.

/Morgan

Anonym sa...

Word! For ofvrigt: har du hort nagat fran skatteverket eller uppfinnarnamnden eller vilka vi nu vantar pa?
/Gaburieru

Anonym sa...

Jag är ju i Göteborg säger jag! Om Skatteverket eller Bolagsverket valt att höra av sig, så har de åtminstone inte gjort det via mejl (som jag kollar via värdlägenhetens bredbandsanslutning) eller på min mobiltelefon (vid de tillfällen den mellan filmvisningar och seminarier varit påslagen).

Det var angenämt att (första gången, men förhoppningsvis snart igen) se ditt namn på duken - även om det nu var felstavat. För det är väl du som är "Gabriel Sedwick"? Andrea gör säkert ett bättre jobb med visitkorten.

/Morgan, sockerresenär

Gabriel sa...

Wooooooooo! Fame! Fortune! Power!
Ehhhh....