2006-01-31

aset, proffset och en liten uppdatering

Eller vi tar det i motsatt ordning - först den lilla uppdateringen. Martin frågade ju om det finns något nytt att rapportera på sirapsdoftsfronten? Tja... det enda nya är att New York Times hade en artikel i förrgår som lade fram teorin att doften kommer från en fabrik i New Jersey (så det var New Jersey ändå! I knew it...) som tillverkar såser och smaksättare till kinesisk mat! Varför kinesiska såser luktar sirap har jag ingen aning om, men om Times säger det så måste det vara sant...

Proffset! Vi har fått Christine Vachon som produktionslärare - äntligen ett gott skäl att ta sig till skolan! Christine producerade Happiness, Boys Don't Cry, Velvet Goldmine, Far From Heaven... bra filmer! Idag passade hon även på att visa sin första film som producent: "Superstar- the Karen Carpenter Story", Todd Haynes första film från 1987, som är totalförbjuden i hela världen (men hon visade sitt privata hemlighetsexemplar). Filmen handlar om Karen Carpenter, hon som sjöng "Close to You" (ni vet, Bacharach-låten) i dess mest berömda tappning, och flera andra easy listening-klassiker på sjuttiotalet, innan hon dog av en överdos laxermedel (!). Tilläggas bör att hela filmen spelas av Barbiedockor... Den är fullständigt bisarr, Karen Carpenters familj har stämt Todd Haynes och förbjudit filmen från att någonsin visas mer, men det har inte hundrat den från att bli en mytomspunnen undergroundklassiker. Och visst finns det något speciellt med att se en Barbie-Karen stå framför arkivbilder av Richard Nixon och sjunga ballader medan det klipps in bilder från fallskärmstrupper i Vietnam och ett barn som blir smiskat...

Aset... Aaaaaasssssset... idag kom jag glatt spatserandes hemåt, när jag såg en filmaffisch i hissen som inte var min. Så här stod det:
"NEW MOVIE NIGHT! My name is Geoffrey, and Gabriel and I have decided that one movie night is not enough. From now on, Gabriel will continue showing serious, thought-provoking dramas on Sundays, and I will be showing comedies and lighter films in the Pub on Tuesdays!"
Whaaaa? Vaddå "Gabriel and I have decided"?? Det här är nån snubbe som kom fram till mig efter förra veckans filmvisning och bara "ööhh, kan inte du visa mer kommersiella filmer? Typ Hollywoodfilmer. Jag kan hjälpa dig välja filmer till filmklubben! Jag tycker film är roligt!", och jag sade "eh, nej, men du kan ju alltid fråga om du kan få visa filmer i puben.", för jag tycker att det är jättebra om de visar mer film här, och jag går gärna och ser några Hollywoodrullar nån tisdag då och då. Men av det svaret drog han slutsatsen att vi numera var partners, gjorde sina egna affischer och åkte runt och satte upp dem själv i hela huset! Det aset! Så nu måste jag visa flamsiga actionkomedier i en hel månad bara för att motbevisa hans teori att jag bara visar 'serious, thought-provoking dramas' (läs: tråkiga filmer, antar jag).
Dödligt Vapen 4 - här kommer jag!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Aaahahaha! Sånt är det bästa! Det finns ju ingenting man kan göra mot såna attacker! Du måste komma på mer såna grejer att göra på andra! Sätt upp egna affischer där det står att "Geoffrey and I feel that it is not right that both the non-commercial movies as well as the Hollywood productions should be free of charge. Therefore we have decided that admissions to Geoffrey's screenings will be $4, while mine will continue to be free". Du måste krossa honom, som den lilla parasit han är! Om inte annat får du börja locka med öl till självkostnadspris eller nåt.

För övrigt har jag ju sagt sen dag ett att du måste visa Dum & Dummare...

Gabriel sa...

Det är sant, jag måste besvara denna affischattack, annars tror han jag är vek... Och jag vill servera öl, men de mesarna låter mig inte! Åh, förstå hur bra filmerna skulle bli om de kunde beskådas med en frostig Brooklyn Lager i näven...

Martin sa...

Bwahahaha! Det var det roligaste jag har läst på länge! Skrev han ordagrant "serious, thought-provoking dramas"? Det är ju så roligt... en sån subtil pik. Hihi!

Anonym sa...

Du skulle ha visat Ghostbusters när jag sa att du skulle göra det. Nu är det kanske försent.