2007-01-24

Kava virgins needed

"Kava Party!", sade rösten i andra sidan luren. "Heh?", sade jag. "Kava Party!!!", uppreprade rösten entusiastiskt. Rösten tillhörde förstås Ira, och jag antar att många av er, kära läsare, liksom jag frågar er själva: "kava?". Well, några wikipediaklick senare visste jag mer om denna mystiska "Kava", så låt mig berätta:
Kava är en pl
anta, som används som mild psykofarmaka på många Stilla havsöar. Australien tillverkar och exporterar väldiga mängder, och det säljs världen över som ett slags... tja, johannesört, fast... skojigare! Eller så påstods det i alla fall, vi återkommer till det. Kava "upptäcktes" av västerlänningar när Kapten Cook krockade med en ö nånstans i närheten av Fiji i slutet av 1700-talet, och upptäckte en massa infödingar som drack en vit brygd och sedan hade infödings-rave på strandkanten. God som han var ordnade han en bytesaffär, där västerlänningarna fick kavaplantans hemligheter och infödingarna fick syfilis och militant kristendom, och tog sedan med sig kavaplantor hem igen. Dock visade de sig omöjliga att odla i vårt kalla klimat, vilket antagligen redogör för den begränsade framgång kava har i vår kultur idag (tja, det och det faktum att det smakar som bergatrollsstjärt... men som sagt, vi kommer till det). Hursom, Kaptenen antecknade också utförligt om hur Kava skulle prepareras:

While customs vary from island to island, virgin boys or virgin girls are selected to masticate kava. This is due to the belief that sexual purity is essential for the preparation of good kava. The requisites for kava-chewing service includes not only virginity, but also a clean mouth, good health, and strong teeth and jaws. Kava is a tough root no matter how it is prepared.

Traditionally, prior to mastication kava root is harvested, cleaned thoroughly, and cut into pieces. The lucky candidate (sometimes a passing virgin pressed into service!) rinses his or her hands and mouth, and then commences chewing the root. The fibrous root is chewed thoroughly until it becomes a soft pulp. Care is taken by the chewer to ensure that only enough saliva is mixed with the kava to make it soft, not sloppy with spit. Once the task of chewing a mouthful of kava is complete, the pulpy mass is spat onto a palm frond for further preparation.

(Kaptenen själv)


Detta hade alltså Ira läst om (eller, jag tror egentligen att det var hans mamma som tipsat honom om det), och han tyckte det lät jättekul att ordna kavafest! Så han beställde massa kava på nätet, bjöd in vår gamla klass (plus massa andra rumlare), och satt sedan och gnuggade händerna i väntan på vad som oundvikligen skulle bli en minnesvärd afton.

Jag påpekade dock att det kunde bli ett problem att vi inte hade några oskulder som skulle tugga kavan och sedan spotta ut den åt oss, så vi kunde dricka den. Enligt kaptenen var ju detta ett synnerligen viktigt moment i kavaförberedelsen. Ira höll med, men trodde inte att några av festdeltagarna fortfarande hade oskulden i tryggt förvar. Så jag gjorde vad som syntes mest logiskt i en nödsituation som denna. Jag satte in en annons på
craigslist:

KAVA VIRGINS NEEDED (Harlem / Wash Hts)


Reply to: gigs-234667653@craigslist.org
Date: 2007-01-18, 11:00AM EST

Virgins needed, in accordance with ancient and well-known directions as prescribed by Captain Cook, to chew Kava root and spit contents into small wooden receptacle; contents which will then be consumed by group of creative young individuals before engaging in night-long ritual of dancing around fire in a living room. Please note that we are NOT looking for anything sexual in nature; we are simply in need of unspoiled youth to chew on a tree root, in order to release full dizzying effect of Kava.

Please send resume, cover letter, and any recommendations. Native islanders or exotic foreigners preferred. Previous experience a plus!
  • no -- it's NOT ok to contact this poster with services or other commercial interests
  • Compensation: this is to be considered an un-paid internship

Annonsen satte jag in under "domestic gigs". Men bisarrt nog fick jag ett mail bara några timmar senare om att annonsen tagits bort då den "flaggats" av mer än en craigslistanvändare, dvs några sopor hade ansett den "olämplig eller stötande". Pah! Så vi fick inga oskulder som kunde tugga kava-rot, utan Ira bestämde sig helt enkelt för att, på det mer moderna viset, bara koka roten i vatten. Hmpf...

Så kom då i alla fall den stora dagen. Vi var alla mycket uppsluppna och förväntansfulla, stämningen var god och den stora kitteln stod på Iras spis och puttrade. En vit brygd kokade och rykte, äppelpajen var framdukad (den var från Michelle - hon gillar paj), och den suggestiva musiken förhöjde spänningen. Ira hällde upp ett första glas åt mig, och jag förde det förväntansfullt till läpparna - som möttes av den omisstagliga smaken av... jord. Jord och lera. Och skräp. "Bluärgh!", sade jag. "Yeah, I know", sade Ira, som redan hade tjuvsmakat, "but it's not that bad... if you don't think about it".
Hur ska man inte tänka på att man dricker flytande jord?! Med avsmak tvingade jag i mig ett par klunkar till, men bestämde mig sedan för att inget milt rus i världen var värt denna smak (ett tecken så gott som något på att jag blivit vuxen, antar jag). Andra var mer modiga och klunkade i sig flera glas.

Sedan satt vi och väntade. "I think I feel something!", sade Michelle efter ett tag. "Me too", sade Rebecka, "it's like my lips are... slightly slightly numb." Efter en kvart kunde vi alla enas om att, ja, våra läppar var smått avdomnade. Woohooo - raaaaave!!! Desillusionen slog snabbt in, och en efter en drog sig hemåt i snålblåsten. Ira gav mig en filthatt som tröstpresent (den är mycket fin), och jag drog mig sakteliga hemåt jag också.

Avslutningsvis: Kapten Cook - suck it!

6 kommentarer:

Klara sa...

oh yes, captain cock... SUCK IT!


o.O

O.o

Anonym sa...

Gabriel, du har helt fel. Saliv består inte bara av vatten, utan även enzymer (av grekiskans "en", i, och "zyme", jäst). Ert experiment är alltså jämförbart med att koka lite malt och humle och förvänta sig att bli full.

Thomas

PS. Hälsa din syrra att hon sjunger vackert!

Gabriel sa...

Alltså, ja, jag köper att vattenkokning av kava inte är samma sak som tuggningsutspottning av kava - MEN den kokade varianten är inte vårt hemmagjorda påfund, det är så det "rekommenderas" att man gör (pah!) av dagens tillverkare. När folk dricker kava idag kokar de roten - om de inte är hardcore-öbor eller harlemiter med ambitioner (fast vi misslyckades ju). Men det är förstås mycket möjligt att saliven var den saknade komponenten i häxbrygden.

Anonym sa...

Now you should try Cassava. http://en.wikipedia.org/wiki/Casava
It tastes much better and you can but it at your local 7/11.

Anonym sa...

Ah, jag uttryckte mig kanske lite drastiskt. Men biokemiska processer är ingenting att leka med, eller alltså... Jag tror nog öborna visste vad de gjorde, och saliv (liksom urin (om man tycker att det är äckligt med det där tuggandet (jag kan se annonsen framför mig))) ingår i många viktiga tillverkningsprocedurer. Så ge inte upp!

Thomas

Gabriel sa...

Jo, jag ger upp. Kava smakar som lera. Det är inte värt det.