2007-04-04

"kanske en regnbåge också..."

Webdesigneröversiktsprojektledarjobbet går framåt. Jag och chefen Eleonor (ni minns, den charmanta damen i åttioårsåldern) hade bestämt oss för ett visuellt koncept för deras nya sida - vi skulle använda oss av gamla etsningar. Fina etsningar från artonhundratalet föreställandes människor i olika situationer, typ på "membership benefits"-delen av sidan skulle det vara en fin gammal etsning av en ung dam som höll i en glass - det var lite tongue-in-cheek och samtidigt hade det en röd tråd. Bra så.

Så vi gick till New York Public Librarys bildavdelning - en hel våning fylld med så många bilder av allt man kan föreställa sig att man blir alldeles matt (de hade fyra tjocka mappar bara för "aardvark"). Jag satte mig vid ett bord, Eleonor vid ett annat, och sedan började vi leta bilder. Avdelningen "prints" bestod av ungefär 50 tjocka mappar med kanske 100 bilder var... håhåjaja. Bara att sätta igång. Efter lite mer än tre timmar hade jag en liten hög med riktigt fina bilder utplockadem och jag drog mig bortåt Eleonors bord för att visa henne och fråga vad hon tyckte. När jag närmade mig bordet märkte jag dock att hon satt försjunken över en helt annan sorts bilder än gamla etsningar. Framför henne låg utspritt massvis med färggranna bilder på... snäckor. Jag slog mig ned.

INT. PUBLIC LIBRARY - DAY
GABRIEL (28) går fram till ELEONOR (85), som sitter vid ett arbetsbord. Gabriel har en hög med svartvita gamla etsningar med sig, Eleonor sitter vid en hög med bilder på färgsprakande snäckor.

GABRIEL
Så, här är mina etsningööööhh...

ELEONOR
Snäckor! Snäckor, Gabriel!

GABRIEL
Va...?

ELEONOR
Snäckor! Titta på dem. Jag vill ha snäckor. Ja, ja det vill jag. De är... de är ett mysterium, de är som en kvinna. Som en kvinna, Gabriel, men också som en annan värld, något bortom det vi kan ta på, bortom sådant som vi kan se på, röra vid, höra och förstå. Jag är så trött på empiricism!

GABRIEL (förvirrad)
...heh...?

ELEONOR (forts.)
Empiricism, Gabriel, empiricism! Vi tror att vi kan mäta allting idag, men det kan vi inte! Det går inte! Den här snäckan (Eleonor viftar med en färggrann helsida av nån rödblå australiensisk snäcka), den visar det. Den lyfter från sidan, Gabriel. Den lyfter från sidan.

GABRIEL (nervöst)
...Jaha... men, men menar du alltså att... öh... vaddå, vill du ha snäckor på hela sidan, eller bara en snäcka, eller--

ELEONOR (avbryter)
Jag vet inte! Jag vet inte. Inte än. Men jag vill ha snäckor. De symboliserar allt som är viktigt med vår organisation. Och inte bara snäckor!

GABRIEL
...Nähä..?

ELEONOR
Nebulosor! I rymden! Och virvlar i vatten - det är precis samma sak!

Gabriel gör ett tappert försök att hänga med.

GABRIEL
Jahaa, du menar spiralformen? Ja, OK, snäckor, och nebulosor, och virvlar och tornados och--

ELEONOR (avbryter)
Nej! Inte tornados! Inte tornados. De är dåliga. Snäckor och nebulosor. Och kanske... kanske snöflingor.

GABRIEL
Ja-ha...

ELEONOR
Ta de här bilderna. Arkivera dem, scanna dem, skicka till mig. Vi kommer behöva fler.


Ja, så det var bara att stoppa tillbaka alla etsningar och traska hem med en tjock mapp hemlånade snäckbilder som ska scannas och arkiveras. Snart: enhörningar och delfiner!


13 kommentarer:

Anonym sa...

Ohh.. I see you have been introduced to the wonderful crazy world of "tanter". Dom är sjuuukt mycket coolare än hipsters. Eller ja, dom är mer jobb i alla fall. Förbered dig på ändlösa diskussioner om petitesser, intriger - dom är galet bra på intriger efter 75 år av övning - sistaminuten ändringar av allt ni kommit överens om, milda silkesleenden som egentligen bara betyder "du kommer att göra exakt som jag vill och det vet vi båda två" och bara.. ge up.. gör det.. Flyt med i strömmen av pärlhalsband, permanent och biskvier.. Mycket enklare så!!

Så går det - när man vill tjäna cash på ideell verksamhet. Där är Tanten nattens drottning och du är bara en liten panflöjtsspelande fjant!

Puss på dig!

Gabriel sa...

Hahaha! Du prickade verkligen det milda leendet...


Ahhh... jag flyter...

Anonym sa...

Har du berättat för nattens drottning om stencirkel-labyrinterna som finns på typ... Gotland? Massor av stenar, utlagda i cirkelmönster som formar... spiraler! Fatta - spiralmönster skapade av människor i en svunnen tid! Som ett rop, ett sprakande kontaktförsök från en plats djupt inom och bortom oss. Människor som i stenar har stavat ut bilden av en jättesnäcka, som efterföljande generationer sedan symboliskt ska irra runt i.

Berätta det för Eleanor, bara för att se vad som händer!

Kimberly sa...

Du kan väl mildra snäckentusiasmen genom att by the way påminna henne om att en snäcka är en av världskapitalismens mest kända symboler (Shell Corp.).

Gabriel sa...

Hmmm... göra henne mer entusiastisk genom att nämna några ulåldriga hippies på Gotland, eller få henne att byta spår genom att visa oljeindränkta lummefåglar... hmm...

No blood for oil! No blood for oil!

Anonym sa...

Okej, för det första: lunnefåglar, Gabriel.

För det andra: nu snackar vi ju då inte hippies, utan URMÄNNISKOR. De där stenlabyrinterna är fornminnes-märkta. Och alla vet ju att Shell-snäckan inte är spiralformad utan en sån där... annan snäcka. Det var ju spiralformen som attraherade, inte sant...?

Anonym sa...

Ska ge dig ett hett webdesigntips. Sprid det inte vidare bara!

http://nilrogsplace.se/jouanita/meny.html

Missa inte avdelningen "min delfinkollektion"

Gabriel sa...

Bwahaha! "Min trogna idol Carola"... Min älskade fästman Roger"... "'Min lilla gatuflicka' i Shanghai"! Uuuuuuuhuu...

Anonym sa...

Jag förundras, förkovrar och förälskar mig i denna blandning av lika delar förvirring, cynism, intelligens, humor och desperatism som är Gabriels liv.

//Olle

Gabriel sa...

Desperatism, Olle. Bara desperatism.

Anonym sa...

Jag tror att jag just fick en släng av cynismen, eller ironin, eftersom "desperatism" inte är ett ord. Jag är som din dumma granne. Slänger mig med ord som inte finns.

Anonym sa...

Aah, Hitchcock, aah Proust

(Madaleines, Mme Swanns hårknutar, vindlande trappan, madeleinekakan, spiralkompositionen, Albertines hemliga kvinnlighet)

Två alternativ:

1. damen lider av posttraumatisk stress - naturligtvis förträngd, varför bilden av snäckan uppväcker besatthet (om stressen härstammar från ljusskygga gärningar i det förflutna - hemska tanke - eller en simpel skrämseleffekt av mordscenen i Vertigo, törs jag inte spekulera)
2. hon är programmerad sedan en överväldigande läsupplevelse och kan antingen ha blivit sentimental på äldre dar när snäckan väcker minnet av romanens värld (och de obligatoriska chokladpralinerna), eller erfar dödsskräck i och med att hon själv befinner sig i en livsfas då hon desperat klamrar sig fast vid reminisenserna av sin egen historia

Anonym sa...

Aah, Hitchcock, aah Proust

(Madaleines, Mme Swanns hårknutar, vindlande trappan, madeleinekakan, spiralkompositionen, Albertines hemliga kvinnlighet)

Två alternativ:

1. damen lider av posttraumatisk stress - naturligtvis förträngd, varför bilden av snäckan uppväcker besatthet (om stressen härstammar från ljusskygga gärningar i det förflutna - hemska tanke - eller en simpel skrämseleffekt av mordscenen i Vertigo, törs jag inte spekulera)
2. hon är programmerad sedan en överväldigande läsupplevelse och kan antingen ha blivit sentimental på äldre dar när snäckan väcker minnet av romanens värld (och de obligatoriska chokladpralinerna), eller erfar dödsskräck i och med att hon själv befinner sig i en livsfas då hon desperat klamrar sig fast vid reminiscenserna av sin egen historia

HOLY