2008-02-11

festivalstök

Urgh... jag är så TRÖTT. Berlins filmfestival började i helgen, och jag springer mellan filmvisningar och föreläsningar och fester tills kroppen och huvudet säger ifrån. Idag har jag varit på diskussionsforum på morgonen med Julie Delpy, sedan såg jag en föreläsning med den berömde sextiotalsregissörsikonen Dušan Makavejev (jag såg hans klassiska sjuttiotalsrulle "WR - Mysteries of the Organism" om Wilhem Reich och hans orgasmatroner och kommunistsamhällen som ska "knulla sig till frihet" för några dagar sen - mycket bra och konstig) på eftermiddagen, och så Mike Leigh på kvällen (det var asbra och han var jättearg och skällde ut folk som ställde dumma frågor!). Ouff! Att jag får träffa alla dessa tuff- och storheter beror på att Ira medverkar i nåt som heter the Berlinale Talent Campus, där unga filmare från hela världen samlas för en veckas arbete och fest (Ira är en av få klippare där). När han skrev in sig - en långsam och tråkig process - stod jag vid sidan om och var rastlös, och började prata med en trevlig kvinna. Det visade sig att hon var chef för talentcampuset, och hon förklarade entusiastiskt att jag måste hänga med på deras aktiviteter... så nu gör jag det! Bäst av allt, hon säger att hon ska skriva upp mig och Ira på gästlistan för den stora avslutningfesten (som man inte kan köpa biljetter till, för den är till för fint folk, som baroner och filmstjärnor) på torsdag. Hoppashoppashoppas... På tal om goda människor - jag träffade en tjej som jobbar för festivalen, och hon ska köpa ut massa biljetter till mig för personalpris (vilket är krrraftigt reducerat) imorrn. Whee! Folk är så snälla! Imorrn ska jag även lyssna på Andrzej Wajda (!), och sen se lite kinesisk film. Ah, filmfestival när den är som bäst. Rapporterar mer sen, klart slut!

1 kommentar:

Johan Ingerö sa...

"Storheter"? Aldrig hört talas om dem! :-)