2008-02-08

men... var köper man tacos..?

Okej, nu börjar jag bli lite mer installerad i min nya superariska värld, efter den första veckans kulturchock. Chocken bestod nog mest i att plötsligt bo i ett så diametralt annorlunda område från hemma – vår lägenhet här ligger helt centralt, ungefär som att bo vid Lincoln Center i NY – och allt omkring oss är assoft. Jag är ju van vid att bo på en gata som har två sorters etablissemang: tvättomater och dollar-stores. På Linienstrasse, vår nya gata:

har vi också två sorters etablissemang: gallerier och barer. Som sagt: assoft. Kan man förresten säga etablissemang istället för establishment? Jag har märkt att jag har börjat tappa lite svenska, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att jag bott borta i nästan fem år, men det är ändå en lite mysko (och trist) känsla.


Anyway, lägenheten vi bor i är superfin – den tillhör min gamle vän Stefan, som befinner sig i Stockholm för att dirigera opera de tre månader som vi är här. ”Vrid ringarna till max och de bildar ordet FLAX”! Jag ska ta lite bilder av den sen så jag kan posta här – just nu får ni nöja er med en suddig bild på Ira som sitter lite flickaktigt i köksfönstret och pluggar tyska på kvällen.


Tyska, ja. Det är ju det konstigaste med att vara här: alla talar tyska. Jag är så van vid att A) kunna språket (även om spanska kanske är huvudspråk i mitt område så är ju ändå Inglese king), men också B) att höra minst sexton olika språk om dagen. Här är det bara tyska tyska tyska – till och med turkarna talar tyska (Berlin är f.ö. världens sjätte s
törsta turkiska stad – vilket känns ganska skönt då jag har en tendens att bli nervös av att vara omgiven av allt för många långa blonda män på en gång…), och min gamla skoltyska är en smula rostig (läs: havererad), så viss kommunikation är lite knagglig. Det är nämligen förvånansvärt många tyskar som inte talar nån engelska alls, så även en enkel fråga som ”sir, might i perchance peruse your establishment's pamphlet chronicling your fine assortment of malty fermented beverages?” möts av förvirrade miner. Det blir till att plugga mer…


Annars är det filmfestival som gäller nu – den gigantiska Berlinale rullade igång igår, och jag ska gå på många workshops och filmer den närmsta veckan, tjoho! Och så jobbar vi med förarbetet till ett inslag för en amerikansk tv-kanal (eftersom filmkrönikan har havererat under mina fötter) om undergroundgallerier i Berlin. Det ska nog bli skoj om det blir av ordentligt.

1 kommentar:

loathing sa...

fint med berlin. jag har länge velat åka dit. lägenheten ser ut som ett litet dockskåp. poff.