2008-05-10

votar por Leonel y obtenerrr una hamburguesa grrrrratis!

Imorse väcktes jag av ett fruktansvärt oväsen: tutande bilar, ännu mer tutande trumpeter, och folk som skränade och stojade (usch - stoj!). Med rufsigt hår och dunkande huvud släpade jag mig upp (efter att min kudde misslyckats med den primära uppgiften att blockera oljudet genom att pressas över mitt huvud), och promenerade ner för att köpa lite ägg.

På gatan möttes jag av rena spektaklet - en lång bilkavalkad med lila och gula ballonger, folk som lutade sig ut med megafoner, och allmänna galningar som sprang längs trottoarerna och viftade med både armar och ben. Att alla inblandade var dominikaner är ju inte så överraskande eftersom jag bor i ett helgjutet dominikanskt kvarter, men det var nåt ovanligt... pro-dominikanskt över dagens galenskaper, till skillnad från de mer ickenationalistiska tosserier som det brukar bjudas på.


Det visade sig snabbt att det hela var en stor röstraggningskampanj för Leonel Fernández, Dominikanska Republikens sittande president som ställer upp för omval. Tydligen är Leonel väldigt poppis, eftersom hans anhängare alla betedde sig som om de gick på syra och försökte starta ett dominikanskt rave här på 148:e. "Rösta moraliskt - rösta på Leonel" stod det på flygblad som delades ut, och kampsånger ekade ut ur stereoanläggningar på lastbilarna. En tant som tydligen höll på den nefariske superskurken Miguel Vargas, Leonels konkurrent om presidentposten, stod och vrålade obsceniteter på spanska tillbaka mot lastbilarna och hytte med näven. Samtidigt kom en tjock man med hundra ballonger springandes nedför gatan, ropandes: "Leonel! Leonel! Leonel!"


En tjej kom upp till mig och sa "Can you believe this..? The Dominicans, man, they're a crazy people... You know it's gonna be like this all month, right?" - innan hon himlade med ögonen och sade "buhbye sweetie". (Jag tror hon var Mexikansk - Mexikanerna tycks inte ha mycket till övers för sina Dominikanska bröder och systrar, och vice versa.)

En månad av lördagsgodis med Leonel... wheee... Lika bra att börja lära sig texterna till hans kampanjsånger (jag rekommenderar särskilt "Leonel Leonel").

6 kommentarer:

Emma sa...

komma upp till gå ner på ja ja vem bryr sig.

Gabriel sa...

Eh...

Emma sa...

ok långsökt, ganska tråkigt och nu när jag läser vad jag skrev ser jag att det var lite otrevligt också. det var inte riktigt meningen.

Gabriel sa...

Äsch då!

Anonym sa...

Jag bor i Dominikanska republiken och jag ar lika lycklig som han med ballongerna over att Leonel vann! Hade den nefariske superskurken (gillar din beskrivning) vunnit sa hade jag kanke tvingats fly tillbaks till Sverige, eller ... New York.

Gabriel sa...

Tur för ditt nya land och mitt kvarter att godhetens beskyddare segrade till slut! Fast ärligt talat hade jag lyckats missa att Leonel vann... Det var först tack vare din kommentar som det uppdagades för mig att valet var över. Hm! Varför har det icke varit dominikanskt non-stop-party på gatan? Hur kunde jag missa det?

Jag misstänker att Miguel Vargas har ett finger med i spelet... hmmmm... [väser:] Vargas!