2005-06-06

The most horrible thing ever!!

OK, jag behöver hjälp med en grej... jag har ju vid flera tillfällen ondgjort mig över hur blaskig ölen smakar här, och hur till och med smarrig tjeckisk stratosfaropramen FÖRSTÖRS för den amerikanska marknaden och smakar vattnigt istället för mustigt. Jag har ju trott att det beror på den amerikanska smaken, att man gillar blaskig öl här och att bryggerierna därför anpassar sina öler för att det ska sälja så bra som möjligt. Jag menar, både Staro och Urquell bryggs i Tjeckien och importeras hit, men de bryggs specifikt för den amerikanska marknaden... en annan sak som jag tänkt på är hur det aldrig står hur många volymprocent en öl innehar här - det finns inte en enda flarra där det är utmärkt. Jag har alltid trott att det berodde på att man inte har så många snåriga lagar här.

Som ni ser är det mycket jag trott och tagit för givet, men sanningen har stått gömd i en garderob och sett på, med kniven mellan hånleendets tänder och de vitnade knogarna spända av förväntan... jag talade nämligen med en amerikan som ville bekräfta ett rykte jag hört förr, men avfärdat som alltför osannolikt: amerikansk öl får inte vara starkare än 2.5%! När det är starkare måste det kallas "malt drink" eller nåt sånt, och då får det inte säljas överallt längre! Med andra ord, ölen här skulle i så fall alltså inte vara blaskig för att man gillar blaskig öl, utan för att man bara får sälja blask i vanliga affärer och alla "öl"tillverkare alltså väljer att göra det! Horror! Kan det vara sant?! Det skulle ju i så fall betyda att jag bara får köpa folkölsmotsvarigheter här, och att det inte finns någon riktig öl! Systembolaget är nonexistent och allting snurrar i en ond ond cirkel, varför har du lurat mig, Uncle Sam? Kan någon av läsarna bekräfta detta? Eller ännu hellre, bevisa motsatsen! Det är nämligen lite oroande hur denna folkölssörja har så... ehm, drastiska effekter på mig om den nu är så svag. Jag har ju visserligen alltid hävdat att jag har en poliosjuk femårings alkoholtolerans, men det vore ändå för bedrövligt om det ska visa sig att det räcker med ett par apotekarnes konsumcider för att få mig att sjunga visor om tomtar och troll...

5 kommentarer:

Kimberly sa...

Nope, your friend was wrong. The alcoholic content on beer is not stated because Federal authorities have decided that putting the content on the label will lead to more drinking, because people will look for the strongest beer.

Look at these urls for answers to all your questions:

http://www.realbeer.com/edu/health/calories.php

http://www.realbeer.com/library/beerbreak/archives/beerbreak20001005.php

Gabriel sa...

Thank you Sweet Lord!!

Anonym sa...

Haha, vad roligt det ser ut med ordet "flarra" i skrift!

Jag skulle i sammanhanget också vilja dra mig till minnes en ölprovarkväll för okänt antal månvarv sedan, där den mycket proffsiga och kunniga testpanelen satte smaklökarna i en viss "Anchor Beer". Jag vill minnas att den var helt sjukt stark, typ 6% eller mer! Och det lär väl knappast vara så att de brygger om all amerikansk öl för export...? Eller? Jag tror fortfarande att det är för att "diet"-dryckeskulturen har blivit så utbredd: blaskigare betyder automatiskt bättre! Nu, angående den där kräkmedelsteorin...

Förresten kan jag meddela att Sverige är HELT SJUKT KALLT! Typ kallare än det nånsin var i Hong Kong!! Man fryser hela tiden! Det är som ett stort skämt!

Anonym sa...

Dålig alkoholtolerans?
Kan minnas både en och tre kvällar du krälat hem Gabriel, och vem glömmer kvällen vi bar dig hem och du kräktes i sängen?
Men det är väl preskriberat nu …

not!

Gabriel sa...

Ehhh... ignorera den kommentaren, mamma!