2005-08-04

Brandposter och stylister

OK, först och främst: ni vet i filmer som utspelas i NY, när det är riktigt varmt, hur man ofta ser barn springa genom vatten som sprutar ut ur en brandpost på gatan? Det händer på riktigt! Jag trodde alltid att de var just en filmgrej, men precis som med röken ur gatorna visar det sig finnas i verkligheten! Just nu är det vansinnesvärmebölja i staden, 35 grader varje dag med mellan 95 och 100 procents luftfuktighet, och alla svettas som tjockgrisar. Så på var och varannan gata skruvas plösligt brandposterna upp, och vatten formligen öser ut, forsar som den värsta vattenkanon över gatan, medan ungarna springer genom det och larvar sig. Det ser ut ungefär såhär:
Posted by Picasa


Tydligen lyckas de skruva upp dem eftersom alla hus i staden har en speciell skiftnyckel som passar dem, om det skulle börja brinna, så man kan skruva upp dem innan brandkåren kommer (jag vet inte riktigt hur man i händelse av brand ska bli hjälpt av att en jättevattenstråle sprutar ner grannens hus på andra sidan gatan, men oh well). Så fastighetsskötarna ger alltid den där jätteskiftnyckeln till kvarterets ungar när det blir varmt, och sen är det kört. Igår var en brandpost uppskruvad på vår gata, det öste så mycket vatten att det rann en liten flod nedför Broadway två kvarter bort, barnen tjoade, bilisterna vevade upp rutorna och svor, och jag var den ende som stannade upp och såg förvirrad ut. Blekansiktet i Harlem upphör aldrig att förvånas och förundras…

Sedan: idag infann jag mig på mitt första hårmodellsbesök, hahaha! Jag satt i en stol omgiven av sju (7) stylister, som drog i mina lockar och hade shoptalk med varandra. Det lät så här:

STYLIST 1
So, I suggest a deep V-cut going through the center and off-key toward the slash.

STYLIST 2
Killer!

STYLIST 1
But first we have to find the gravita – where is the gravita of his hair?

STYLIST 4
I think that if we separate the three lines we can do a deep razor incision…

STYLIST 7
Awesome!

Ehh… ja. Jag förstod ingenting, men de körde på i nästan två timmar. Konstiga grejer smetades in i mitt hår, olika människor kom fram och kände på det, hypnotisk musik spelades i bakgrunden. Jag blev vimmelkantig av all uppmärksamhet och all tid som gick. Till slut var det färdigt – en lyxklippning helt gratis! Och nu är jag stadig modell, så jag behöver aldrig mer betala för att klippa mig. Schweeeeeeet! Va? Hur det ser ut? Det ser mer eller mindre precis ut som det alltid har sett ut de senaste tre åren, haha! Men det var gratis!

Inga kommentarer: