2005-08-04

Snabb fråga - snälla ge mig då ett snabbt svar

OK, såhär är det: Jag ska ju sköta cinemateket här i vårt studenthus, vilket ska bli kul, men jag måste lämna in en lista om några dagar på månadens första filmer. De första fyra veckorna ska bara sätta tonen, s.a.s., vara bra filmer helt enkelt. De filmer jag preliminärt valt är:
  1. De förlorade barnens stad
  2. Återkomsten
  3. Vertigo
  4. Chungking Express
Åsikter? Borde nån bytas ut? Finns det nån given film jag borde öppna med istället? Svara snabbt, på en gång!

19 kommentarer:

Gabriel sa...

OK, så i privata konversationer har nu Morgan föreslagit "Gudarna måste vara tokiga III" och "Ghostbusters", medan Josefine har föreslagit "Princess Mononoke"... Hmmm. Mononoke är ju ett alternativ, helt klart. Keep them coming!

Anonym sa...

Det är så klurigt. Måste nog fundera tills imorron...

Anonym sa...

Skitsnack. Jag har inte sett Gudarna måste vara tokiga III, och kommer förmodligen aldrig att göra det heller. Jag nämnde Gudarna måste vara tokiga (1980) som ett exempel på en afrikansk film, och jag tycker faktiskt att den är smått genial. Men det är också afrikansk buskis.

Sedan tyckte jag att Chungking Express kunde ersättas med Happy Together (även om jag vet att du inte tycker den är lika stilistiskt intressant), men det var väl inte lika roligt att nämna.

Varför är Princess Mononoke helt klart ett alternativ, men Ghostbusters inte det? Bara det faktum att filmen delvis är inspelad på Columbia University och att skolan har procent på intäkterna! Plus att spöket "Slimer" härjar på Sedgewick Hotel...

Anonym sa...

Jag tycker att det är helt solklart: Återkomsten ut, Mononoke in. Inte för att Återkomsten är en film som inte förtjänar att visas - jag tycker gott att den kan visas, men vid ett senare tillfälle. Jag menade på att Gabriel behöver en AAANINGEN mer publikfriande rätt på menyn. Jag förstår att Morgan tänker lite åt samma håll, men för mig känns Ghostbusters som något som går på Femman 22.30, och som man INTE kollade på... Mononoke är given för att den är intresseväckande (alla gillar ju Spirited Away), den är lätttillgänglig (Japans största biosuccé nånsin), och framför allt för att den är AAASSSBRA! Och tänk så härligt att få se den på stor duk! Folk kommer att resa från när och fjärran...

Anonym sa...

Just det - Princess Mononoke är lättillgänglig (observera stavningen). Behöver man verkligen ta med den då? Det är just för att man ska slippa se Ghostbusters på Femman som den borde vara med. Och den är bra. Jag har åkt långt för att se den.

"Personally, I liked the University. They gave us money and facilities, we didn't have to produce anything. You've never been out of college. You don't know what it's like out there. I've worked in the private sector. They expect results."

Gabriel sa...

Jag är helt klart inne på att visa Ghostbusters, men jag tror jag tänker lägga den i ett senare block. Happy Together tycker jag är lite tråkig ibland, faktiskt... Men det jag undrar mest just nu är: var Ghostbusters II verkligen så dålig som jag minns den som. Eller borde jag, efter femton år, ge den en ny chans?

Anonym sa...

vad FAAN, jag vet hur man stavar till lättillgänglig! Det är inte mitt fel att jag är så international och har lite problems med att hitta rytmen i mitt "modersmål"!! Jag åberopar tillfällig språkförvirring! Gabriel kan intyga att mitt språkcentrum är ur balans!

Anonym sa...

Tyvärr är tvåan ganska risig (och det är ju synd att amn inte vill ha med den att göra eftersom man med den nysläppta dvd-boxen i USA tydligen kunde få en liten Mr Stay-puft!). Men jag lär av mina misstag och har inte sett Blues Brothers 2000.

Gabriel sa...

Shit vad sugen jag blev på toasted marshmallows...

Anonym sa...

Jag har gått och smågrunnat lite på detta de senaste dagarna. Det är klurigt och jag har inte kommit fram till något självklart "pick me, pick me!"-val men namnet jag oftast återkommer till i mina funderingar är Ridley Scott. En tidig Ridley Scott. Kanske till och med den allra tidigaste: The Duellists.
Den är ju både arty and European och lättillgänglig på samma gång och jag har hört att det är trenden nuförtiden i NY.

Sen tycker jag förstås att både Blade Runner och Alien är väl värda en visning men det känns mer som filmer som hör till "ett senare block".

För övrigt tycker jag att Ghostbusters är ett utmärkt val och jag vill hävda att tvåan inte är så dålig som många säger.

Anonym sa...

Meh! Typ två dagar efter att jag har skrivit inlägget ovan så kommer Gabe och börjar tjata på MSN om att han behöver tips och att jag är ett as (ja, han skrev så) för att jag inte har bidragit med något. Men man får ju ändå ingen som helst respons so what's the point.

Gabriel sa...

Nej nej, jag behövde tips för en helt annan visning! Jag tänker för öfvrigt visa the Duellists om några veckor.

Men min lista är klar nu. Den ser ut såhär:

smygstartsfilm: Brazil

sedan:
De förlorade barnens stad
Vertigo
Princess Mononoke
Chungking Express

Sedan tänker jag mig en treveckorsserie med amerikanska sjuttiotalsthrillers, och sedan ett fyrveckorsprogram med science fiction.

Annars verkar det ha varit sköj på Tidsfördif!

Johan Ingerö sa...

Hmm, få se nu: På spaning med Bridget Jones, Dum & Dummare, American Pie och Kingpin.

Men inga sånadära svartvia där folk är ledsna. Det är så jobbigt med sånna. :-)

Anonym sa...

Jag blir skitarg om du inte visar Dum & Dummare. Om du ska visa 70tals-action tycker jag att du ska slänga med The Warriors. Och jag VET att Pastulio gärna vill påminna om att du ska visa Oldboy.

It is Pastulios will....

Anonym sa...

Sparka igång med någon av Jönssonligan-filmerna, alla är lika roliga så det går inte att misslyckas. Därefter är Attack on presinct 13 med Fish en given tvåa. Såsom i himmelen är FRUKTANSVÄRT bra. Million dollar baby är en mycket genomarbetad snyftare med starka skådisinsatser. Daredevil med superhunken och den framtida oscarsvinnaren Ben Afleck (jo, jo han har redan vunnit för bästa manus, men jag tänkte som skådis)är eoner bättre än alla andra Marvel-filmer. När ni ändå var inne på buskis: Stefan och Krister är FRUKTANSVÄRT roliga, jag menar bara hans glasögon får mig att vika mig dubbel i soffan.

Vill ni ha fler tips, hör av er.

//Olle

Anonym sa...

ah. jag såg att du har Princess Mononoke med på din lista. jag måste då bara be dig komplettera med Grave of the Fireflies som i mina ögon är snäppet vassare.
annars står jag fast vid att en visning av dokumentären Plöstligt i vinslöv skulle slå det mesta.

/s ross

Gabriel sa...

Jag har fortfarande inte sett PiV, men nu påmindes jag om att jag ska försöka ladda ner den... Gällande Dum och Dummare - klart jag ska visa den! "Aspen - where the beer flows like wine..."

Anonym sa...

Men skippa inte återkomsten helt!

Gabriel sa...

Never!