2005-08-30

Mononoke-hina! Sugoi!

Eh... så nästa söndag ska jag visa Princess Mononoke på filmklubben, men jag har fortfarande inte sett den, vilket gör det lite svårt att göra en affisch för den. Så jag tänkte att jag skulle lista några av dess underligheter istället, och ställa upp det som en manussida där en regissör pitchar sin nya idé för en producent. Vad jag vill ha är alltså några av de underligheter som Mononoke innehåller. För att förklara: om jag gjorde detta med Spirited Away skulle det kunna se ut såhär:
  • Ett flygande mumintroll
  • En talande padda som svävar i cirklar
  • En jättebebis med en mamma som förvandlas till en fiskmås
  • En ångbåt med gudar
  • En hoppande lamppost
  • Suicidala levande kolbitar
Ja, ni förstår... Så kan de läsare som sett Mononoke vara så vänliga att lista något liknande?
Tack!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ett vildsvin som blir ett maskmonster.

Små, vita nakenfisar som mår illa och trillar ur träden när naturen blir förorenad.

En hjort... eller är det en stor kropp av hårgelé på kvällspromenad?

En vapengalen, militant affärskvinna med ett hemligt harem av leprasjuka vapentillverkare (IKEAs mattknytare - släng er i väggen!).

Sprängandet i luften av en hel armé av uppretade grisar.

En hemlig skogstjärn som kan läka skottskador.

and the list goes on, and on, and on, and on...

Gabriel sa...

Mer! Mer!

Anonym sa...

En kvinnlig Mowgli i shamandräkt, vars främsta transportmedel och samtalspartner är en stor, skadeskjuten varg.

En hel mobb av pinnkastande bergsapor, vars främsta sysselsättning är att tjata på olika makthavande huvudpersoner om att få äta upp mindre makthavande huvudpersoner.

En synsk antilop.

En självexpanderande, mörklila tatuering med en egen vilja.

Och förresten: den heter Mononoke-hime.

Anonym sa...

Talande jättelika vita varggudar man kan rida på om man är ädel nog.

En armé av pensionerade prostituerade kvinnor, tränade att döda.