2006-03-16

Shamrock Shake

På fredag är det St. Patrick's Day (nej, du har inte surfat in på "Säsong Tre" - vi har irländare i den här staden också), och tydligen hålls världens största St. Patrick's Day-parad här i NY. Nu vet jag visserligen inte hur spekakulärt det kommer bli; till skillnad från Halloweenparaden, som ju var mummig och bisarr, ska tydligen fredagens parad mest bestå av hundratusen förfriskade medelålders karlar klädda i grönt som sakta vandrar nedför 5th Avenue och inte gör så mycket annat... wau.

Men det har ändå börjat bubbla nån sorts St. Patrick's Day-feber här, med planerade fester och annat grejsimojs (Jorge, som uppenbarligen är mest insatt i ämnet eftersom hon bor på den gröna, ormlösa ön, upplyste mig om att St. Patrick's day tydligen startade här i NY - kanske blir det nån sorts mer bakgrundsinfo på hennes sida på fredag?), och folk är helt enkelt irlandstokiga den här veckan. Det som får mig mest upphetsad, dock, är tanken på en Shamrock Shake!


Denna förmodade delikatess serverades på McDonald's fram till för kanske 15 år sen, då den hänsynslöst togs bort, utan hänsyn till framtida generationer (mig) som därmed inte får uppleva det oemotståndliga smaklöftet av en trippeltjock mint-milkshake! Mmmm... Tänk dig, en extra tjock shake som smakar mint - jag skulle dricka den varje dag, alltid ha en stående bredvid sängkanten så man kan sörpla lite om man vaknar under natten.

Men nu tänker jag: först Shamrock Shake, sedan El Maco - vad näst, ska de ta bort french friesen också?! Vad jag undrar är om någon i läsekretsen någonsin haft förmånen, kanske under ett barndomens besök i Amerikatt, att läppja på en maffigt geggig Shamrock Shake. Var den allt den verkar ha varit? Ska man organisera en kampanj för att få den tillbaka? Vad är egentligen en shamrock?!

Oh well... dags för skola. Adieu!


(EDIT: för att tydliggöra: the Shamrock Shake var alltså en St. Patrick's Day-specialare förr i tiden på donken, och inte nåt som man kunde köpa året runt. Det kanske var lite otydligt. Nu ska jag tillbaka till skolan för ljudlektion. Suck.)

9 kommentarer:

Anonym sa...

Trippeltjock, blir inte det bara vanlig mjukglss? Det är ju svårt som det är att suga milkshake, men om du lovar att suga i dig en hel Shamrock så pejjar jag den gärna ...
/Erik från Lund

Gabriel sa...

Jag SKULLE suga i mig en hel shamrock (uäh), men det går ju inte att få tag i! ... "Erik"...
(förresten har jag bränt ljuden till en dvd, skickar imorrn)

Anonym sa...

Bara så att du vet innan du uttrycker din kärlek och önskan om att "få suga en Shamrock" så är Shamrock en fighter i UFC,
http://www.ufc.com/index.cfm?fa=fighter.detail&pid=284

Hehe

Anonym

Anonym sa...

Buähh.. äcklo! Mintsmak på shake!! Låter ju vidrigt.. Alla vet att shake utan chakladsmak inte har något existensberättigande. Faktum är att allting som ens påminner om dessert och inte smakar choklad bör förbjudas. Basta!

Gabriel sa...

Alltså seriöst... hur KAN du inte lockas av mintshake? Tänk på det! Tänk så smarrigt det måste vara! Det enda som kan vara bättre skulle vara lakritsshake... jag kan inte ens föreställa mig hur bra det måste vara. Ahh, in a perfect world...

Anonym sa...

Arrg.. spontana kräkningar. Lakrisshake... muhh... Du älskade säkert lakrispuck när du var barn, eller hur? Äckliga små barn äter sånt.Och plågar smådjur gör dom också.

Gabriel sa...

Lakritspuck är tveklöst den bästa glass som försvunnit ur GB-demonens grepp. Det bästa jag visste som liten var att sitta på trottarkanten med en lakritspuck i munnen samtidigt som jag drog vingarna av infångade insekter.

Anonym sa...

Kunde just tänka mig det.. GBs senaste rasistiska experiment är tydligen till just för sånna som du.. (jag anar ett mönster!)

Gabriel sa...

Seriöst... nu är jag så GRYMT sugen på laktitsglass - sån där som smakar lakrits men också har stråk av koncentrerad lakritsmarmelad i sig! Gglllbbbrrhh.... Mmmm...