2006-03-23

WE'RE #1!

...som dagens gothamist så entusiastiskt utropade. Japp, till ingens förvåning visar det sig att New York har USAs absolut smutsigaste luft. Och allra värst är det på Manhattan. Go team! 136 invånare per miljon kommer utveckla nån slags cancer av alla mummiga kemikalier som surrar runt i luften här - mycket mer än riksgenomsnittet på 41.5 invånare/miljon. Jag kan ju inte påstå att jag är chockerad ("Va?! Luften här är FÖRORENAD? Men... men det är ju outrageous!"), eftersom alla livsformer på den här lilla ön redan har muterat för att anpassa sig till vår postapokalyptiska Mad Max-miljö, men det var ändå intressant att få se siffrorna svart på vitt sådär.

Dock får det mig att än en gång minnas en av de saker jag saknar mest med Stockholm: den friska luften! Ruschen av att öppna sina fönster på morgonen och inte se en gråtjock dimma flyta in som omedelbart dödar alla krukväxterna. Sensationen av att ta ett djupt andetag när man är utomhus och inte genast hosta upp sin lunga. Njut av det, homies, det är avundsvärt.

1 kommentar:

Johan Ingerö sa...

Näe, det suger.

Säga vad man vill om Manhattans avgaser, men under samtliga mina nätter i NY förra året så sov jag oavbrutet i nio-tio timmar per natt. Det har jag i stort inte gjort någon annan gång sen tonåren.