2004-10-04

Rumiko? Lumiko? Dumiko?

Konnichiwa! Watashi wa Gaburieru desu. Hajimemashite? Idag hade jag min andra lektion i japanska; det är mycket förbryllande. Min lärare Rumiko är inte alltid glasklart pedagogisk… Ett exempel: Vi hade lite problem med uttalet av ”r”, (det ska liksom vara som en blandning av r, l och d uppe i gomen) så jag frågade henne hur hon sade sitt eget namn. ”Well, I say Rumiko, but also Rumiko is ok. In America they say Rumiko, which is wrong. But Rumiko is ok. Not Rumiko, Rumiko is wrong. Rumiko and Rumiko are ok. And Rumiko.”
Ehhh… glasklart…
Jag har också kommit på att jag bor i en Snut-tv-serie. Igår såg jag en hemmagjord lapp som bad om information om en försvunnen medelålders busschaufför, och idag hade vår mataffär satt upp ett papper som bad om info om en snubbe som skjutit en annan snubbe precis utanför för några dagar sen. Förvirrande? Poängen är att det skjuts och försvinns och langas crack och annat. Åh! Och för några dagar sedan anordnades det en stor gatufest i vårt kvarter! Superskoj, tänkte vi… tils vi märkte att det var en ganska hatisk protestfest mot att det flyttar in vita Columbia University-studenter i området. Eh he… harkel… det var hela old school-harlemkvarteret som var ute och sjöng om den vite mannens död. Jag måste skaffa en City College-tröja som signalerar att jag studerar i ghettot…
Annars intet spektakulärt. Jo! Snart fyller jag år! Presenter, checkar, skokräm, tränade apor m.m. skickas till:
Riverside Drive 500, room 4i
New York, NY, 10027
USA
Arigatou!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åååhhh, jag tycker att det är så himla roligt att läsa om hur Rumiko säger att hennes namn ska uttalas så jag har fnissat och skrattat högt framför datorn. Zolle blev alldeles nyfiken och kom tassande. Härligt skrivet!
Puss o kram, M

Anonym sa...

hihihihihi! du är bäst. Puss.