2004-10-15

träjts ne rä ud :fed som ythgim!

Seriöst alltså, man skulle kunna tro att kollektivtrafiken i en så stor stad som denna skulle klara av lite regn, men neeeej. Tunnelbanan i NY är som hjälten i Unbreakable: den får bevittna en massa hemskheter och klarar det med råge, men så fort några droppar vatten faller på den så dör den. Idag regnade det, och prompt så lade tunnelbanan ner, precis som förra gången det regnade, och gången innan. Jag misstänker att den har designats av Egyptiska ingenjörer som inte sett så mycket regn i sina liv, men jag har ej lyckats styrka denna högst plausibla teori.

Nu till dagens andra nyhet (om nu det första verkligen kvalificerar sig som en nyhet; det kanske bara är gnäll): Mos Def har ju, som jag nämnde tidigare, släppt en ny platta. Den köpte jag idag, och jag kan härmed meddela att den är alldeles fantastiskt otroligt oerhört… crappig. Så crappig att man blir alldeles frustrerad: den består av en massa heavy metal-riff på arg elgitarr (seriöst) med Mos som ropar ”Yeah, Ghettoghettoghettoghetto!” över det. Jag tror absolut att det finns satanistiska baklängesbudskap på den också, men jag kommer aldrig orka leta efter dem. En variation på hårdrockstemat är när bandet lirar Bad to the Bone (ni vet… dududuDUDU bombom bombom dududuDUDU bombom bombom dududuDUDU Baaaad tothebone ’ecksetera ecksetera’). Och det är massa irriterande gitarrsolon hela plattan. Mos Def. Heavy metal. Gitarrsolon. Det är så sorgligt. Jag har inte lyssnat på nya Kweli än, men rykten säger att den innehåller en hel del tango…

Oh well. Åh just det, gällande crappiga filmer (se ’forgotten’-posten förra veckan): Jag såg en som inte var det… crappig alltså. Den heter I Y Huckabees och den är mycket mycket underlig. Mycket underlig. Jag vet inte om jag tycker att den var så bra… eller jo, den var ganska bra, bara inte mycket bra. Däremot var den mycket underhållande! Nu skulle man ju kunna tycka att om en film är mycket underhållande så är den per definition också mycket bra, men ser ni det får man inte tycka om man är filmvetarnörd. Men se den när den kommer till Sverige i alla fall!
Hej hoj.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Åh! Hur länge satt du och fipplade med datorn för att få in det där hjärtat i texten? Var det trixigt?

Tråkigt att höra att Farbror Mos inte håller måttet... hemska tanke, tänk om han blir en hiphopens "Blues Hammer"....

och det där med tunnelbanan, det är ju precis som i estocolmo! Varenda gång det första lövtunna täcket av nysnö lägger sig... "Oj HERREGUD, vad är det här för exeptionellt tillstånd, jag har aldrig varit MED om nåt liknande!! Jag kan inte se hur tunnelbanan ska kunna gå i det här vädret...". Värsta guldfiskminnet! Det är ju knappast som att det saknar motstycke i historien... När ska de lära sig att det kan vara legitimt att utlysa undantagstillstånd om det ALDRIG har snöat förut, men... det kanske är nån global kollektivtrafikspakt eller nåt, "om vi ALLA spelar chockat ovetande i ALLA situationer kan vi gå hem tidigt så fort det regnar!"....

/Brucetta Lee

Anonym sa...

Jag undrar mer hur lång tid det tog att fundera ut baklängestexten.

/Kikkoman

Gabriel sa...

Jag hade lite hjälp av en s.k. "super-dator".

Anonym sa...

Ja, ja, ja, men sett i Mozilla Firefox är det där hjärtat bara ett Y.
/Morganizer