2004-10-17

Tre funderingar kring film...

Den första funderingen:
Igår såg vi Saraband på New York Film Festival. Jag måste säga att jag inte riktigt förstår varför Liv Ullmans karaktär skrevs in i manuset; Scener…-nostalgi är ett dåligt skäl när det hade räckt gott och väl, och för övrigt varit bättre dramatiskt sett, med enbart Erland Josephsons farfar, hans son och sonens dotter. Nånå, hur som helst så kom Liv Ullman upp på scen och pratade efteråt, och det var ju roligt! Jag undrar om hon kanske har en lägenhet här, jag har sett intervjuer med henne inspelade här också…

Den andra funderingen:
Vi såg nyss Dr. Strangelove här i huset, de ordnar filmvisningar på söndagar och den är ju alltid rolig att se! Saken är den att min insikt i amerikaners biograf(o)vanor har fördjupats. Jag satt nämligen några stolar från en snubbe som bara var för mycket… Han trodde att han var inbegripen i ett samtal med projektionsduken, för varje gång någon i filmen ställde en fråga så svarade han. Eller om någon talade långsamt, för dramatisk effekt, så fyllde han i (han kanske var stressad?). Det lät så här:
Filmkaraktär: ”Så… 400 megaton plutonium B… med en halveringstid på--”
Puckot: ”97 år!”
Filmkaraktär: ”…97 år…”

eller

Filmkaraktär: ”Den där missilen kommer emot oss! 50 miles and closing… 40 miles, still closing… 30 miles…”
Puckot: ”Wow! Den går verkligen jättefort! 10 miles and closing!”

Jag menar, han försökte inte vara rolig eller så, och folk shhhh:ade honom, men han var så inne i filmen att han inte kunde hjälpa det. Han pratade jättehögt. Han pratade ofta. Han var dum i huvudet.

Den tredje funderingen:
Igår morse spelade vi in en kortilm i tunnelbanan som Carmen regisserar. Vi blev stoppade av polisen, som prompt förklarade att vissa resenärer hade reagerat på oss som sprang runt med en kamera, and with the terrorists and all, så de eskorterade bort oss från platsen. Jag undrar om Morgans teori stämmer, att ett kriterium för en lyckad filminspelning är att man blir stoppad av polisen..?

Nåja… imorgon ska jag träffa Jesper. Det ska bli sköj! Och i övermorgon kommer mina föräldrar. Det ska också bli sköj!
So long, Pete Tong!

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är ett kriterium, men ingen garanti.
/Morgan