2005-02-05

Lars Ulrich Avenue

I förrgår skulle vi gå till CBGB’s, den legendariska klubben där punken föddes. Det var ju inte helt lyckat, eftersom Carmen bara hade sitt skol-id med sig, och man måste visa typ åtta olika födelsebevis och DNA-prov för att bevisa att man är 21 och därmed får sörpla på en öl. Så vi struntade i det och promenerade runt downtown istället. Två roliga observationer om CBGB’s: Övergångsställesskyltarna utanför stället är modifierade. I NY är det en röd stopphand som visar att man inte får gå, och en vit gubbe som promenerar som visar att man… ja… Anyway, här var stopphanden inte en vanlig handflata, utan en hand som gjorde metal-tecknet! Hehe. Och gatan bredvid klubben heter ”Joey Ramone Boulevard”… rock.

Igår lekte vi superturister! Vi firade ettårsjubileum (sug på den obarmhärtiga karamellen – så snabbt går alltså tiden), och åkte upp i Empire State Building, haha! Men det var faktiskt roligt, för det var en kristallklar dag och vi kunde se ända till Kalifornien. Nästan. Men vi såg i alla fall katedralen i vårt kvarter, och det ligger ju över 90 kvarter bort från ESB, så man såg mycket långt. Sedan hade jag bokat bord på en sataniskt flott restaurang i Greenwich Village, något som blev både mycket romantiskt och mycket smarrigt! Dessvärre har jag nu bara råd att äta begagnade cornflakes det närmsta halvåret, men det var det värt! Efter middagen promenerade vi runt i kvarteren och konstaterade att ungefär 90% av alla Woody Allens utomhusscener i NY spelas in på just de gatorna. Några drinkar senare var vi hemma. Nu har jag just kommit hem från en shoppingrunda i den överdimensionerade mataffären, och ska softa lite… Ikväll är vi bjudna på middag hos en kompis, och sen ska vi till vår polare Lanres bar… eller, han är bartender där, men det är ju nästan samma sak. Just nu är lifvet mycket gott. Mycket mycket gott.

Jag avrundar med att betona igen: vi tar mer än gärna emot besökare! Ses snart?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det vet du, käre kumpan!

Gratulerar, by the way. Gabriel - romantikern...

/Morgan

Gabriel sa...

Tanx man! Har du sett Oldboy än? Var den bra? Den går på Lincoln Center på onsdag, tänkte försöka hinna dit.

Anonym sa...

Gasp!

Här tänkte jag lägga in en post om Oldboy helt på måfå och vad får man se?! Bloggägaren själv har redan börjat!

Iallafall... jag var och såg om Oldboy nu i veckan. Det har ju gått flera månader sedan Filmfestivalen och jag kände suget, samtidigt som jag ville kolla hur väl den håller en andra gång. Och vad kan man säga? Den inte bara håller utan blir ännu bättre. Den är helt enkelt den bästa filmen jag sett på flera år. Jag vet inte riktigt hur många år än eftersom jag långsamt håller på att gå bakåt i tiden och systematiskt komma fram till vilken film som är lika bra eller bättre.

Egentligen är det ju dumt att hålla på så här och tjata om hur bra jag tycker den är eftersom det bara kommer få motsatt effekt. Saker och ting trissas upp men så blir det i slutändan inte som Gabriel hade trott och så infinner sig besvikelse.

Vad jag inte förstår är hur Oldboy inte kunde bli nominerad till best foreign language. Eller hmm... jo, med tanke på att USA är som det är så kan jag kanske förstå. Men det hindrar mig ändå inte från att bli alldeles rasande! Jag och kungen protesterar!

/Martin