2004-11-15

Praise the Lord Dental Association

I tunnelbanan här sitter så konstiga reklamskyltar. Jag minns inte om jag redan skrivit om det (jo, jag vet att jag kan bläddra nedåt och kolla själv, men jag orkar bara inte), men det finns tre huvudsakliga typer av reklam här: för universitet, för advokater och för ”get rich fast”-grejer. Alla handlar om hur man ska få ihop jättemycket pengar på nolltid, till och med universitetsreklamen! Den typiska ser ut såhär: ett leende äldre par håller om varandra, och så står det: ”Our son dropped out of high school – now he makes 40 000 $/year! Thank you Interboro College!”… Eller en annan favorit: En leende Donald Trump (en mycket berömd multibiljardär) pekar på en, och så står det ”Make so much money you can fire me!”. Hahaha! Advokatreklamen är nästan ännu mer creepy. En ny, som började sättas upp för någon månad sen (såvitt jag vet), är från Fitzgerald and Fitzgerald Law Firm. Affischen föreställer ett gråtande barn, och så står det: ”Är ditt barn efterblivet eller allvarligt skadat? Vet du att det kan bero på misskötsel från sjukhuset, och att du kan stämma dem på thousands of $$DOLLARS$$?!” (Jo, det står verkligen just så: $$DOLLARS$$). Det finns mängder av sådana, en annan jag såg idag förkunnade: ”Heart condition? Serious illness? DEATH? We can help you prepare a lawsuit.” Death var förstås skrivet just så, större och i svartare bokstäver… Åh, backa tillbaka till det gråtande barnet! Jag glömde det roligaste med den! Längst ner på affischen står det: ”If we accept your case, you will receive a complimentary baseball cap FREE OF CHARGE!” Hahahahahaha! ”Älskling, ska vi inte ta och stämma sjukhuset? Om vi slår till nu kan vi få en gratis keps med advokatfirmans namn tryckt på…” Till sist vill jag bara avslöja att det finns en tunnelbanereklam som är mer legendarisk här än någon annan. Det är en avlång affisch, och på dess vänstra sida syns en kvinna med gravt skadad hud. Ansiktet är tonlagt helt i gult, och hon ser ut som om hon vill gråta. Från hennes ansikte går en lång färgglad regnbåge över till högra sidan, som landar i en ansiktet hos en riktig sötnos som ler och är lycklig i korrekta hudtoner. Detta är reklam för en hudläkare – och inte vilken hudläkare som helst, utan ”Dr. Z”! Det står bara så, Dr. Z! Dr. Zoidberg lever och jobbar på Manhattan – it all makes sense!

Inga kommentarer: