2004-11-04

sopa!

Nej, jag talar inte om George W., jag talar om min manuslärare. Såhär är det: Varje lektion slutar med att vi får en enkel läxa till nästa vecka. Nästa lektion går vi alltid igenom allas utförda läxor; dvs vi läser ungefär femton uppgifter högt i klassen... Han har en liten minivideokamera som är kopplad till en projektor, så han lägger bara de inlämnade pappren under kameran, de syns på väggen och alla kan läsa. Problemen med detta går som i en liten cirkel: Läsandet av allas texter tar alltid hela lektionstiden. Det har blivit uppenbart att vi gör detta för att han ska slippa läsa texterna efteråt; det är helt enkelt ett soft sätt för honom att "rätta" våra texter "live", så han sparar lite tid åt sig själv på kvällarna.Detta "rättande" består i nio fall av tio av att han säger "jaha... jaaa, vad tyckte ni om det där?", och klassen svarar "mjaaa", varpå han säger "jaha, ja då går vi vidare till nästa text"! Endast i ett fåtal fall får vi något som kan likna konstruktiv feedback. Aaaanyway, idag visade sig en ny otäck sida hos honom. Vi satt och läste högt ur en uppgift (han har slutat högläsa texterna själv och låter istället en utvald elev läsa vad som projiceras; ett sätt för honom att involvera oss mer trodde vi tills idag...), och när det blev dags att vända sida gjorde han ingenting. Eleven var mitt i en mening som fortsatte på nästa blad, men han vände det aldrig. Till slut sade tjejen som läste: "ehhh, ursäkta professor, men... ehrm... kan du vända blad?"

Inget svar. Inget hände. Han satt och stirrade ner i texten. Min klasskamrat harklade sig lite högre. Då hoppade han plötsligt till! "Va??", sade han förvånat. "Kan du vända blad? Texten fortsätter på nästa sida." "Åh, ja, aha", sade han generat och vände snabbt sidan.

Han sov! Den lodarn satt och drömde om nåt annat... Detta innebär alltså att inte nog med att han är så lat att han bara orkar läsa våra grejer under lektionstid som med fördel kunde användas till något mer värdefullt än trist högläsning av femton liknande uppgifter - men han läser dem inte ens då! Hemska zen-tomte-hippie som sitter och mediterar bort mina pengar...

Ja just det - ca trettio stater funderar allvarligt på att försöka ta bort aborträtten, och i och med att "W" ska tillsätta några nya domare i högsta domstolen är detta en absolut realistisk möjlighet om ett par år. Härligt. De goda nyheterna: USA behöver inte invadera Iran - snart har vi samma system här! Woohoo!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag förstår precis. Kitty Poon är precis likadan (min tutor i min 'Chinese Foreign Policy'-kurs. Hennes namn har den piffiga perken att man när man mailar henne kan inleda mailet med "Hello Kitty!"). Upplägget för HELA kursen vad gäller tutorials är att vi lyssnar på varandra när vi pratar om vad vi ska skriva våra uppsatser om, och sen försöker Miss Poon få oss att säga vad vi tycker om varandras idéer. Fast Kitty Poon är inte så dum som hennes namn antyder - enligt ryktet är hon typ nån form utav nyhetsankare/talkshowhost på en lokal nyhetskanal. Hur som helst... smart eller inte - hon är jävligt bekväm av sig!

Idag har vi européer försökt roa oss/ ventilera vår ilska genom att mobba random americans och hacka hårt på dem som inte röstat. Detta är ett ganska hårt jobb - ingen röstar ju! Jag har kommit till den punkt att jag nästan respekterar den som röstat på Bush - den röstade ju i alla fall! Mer än vad man kan säga om "äh jag vet inte.. dude, jag försökte verkligen rösta! jag pratade med min advisor om det och allt, var inne på hemsidan och så, men duuude... I was too late!". Dumma marschmallowböld...

/Andy Lau