2004-11-03

----

"Ja hej! Jag är en trettionioårig tvåbarnsmamma, och jag vill berätta varför jag röstade på Bush: Dels p g a moraliska... ja, moraliska skäl... ni vet... men framför allt för att... för att det finns ett land... hmm... jag minns inte vad det heter nu, men de får i alla fall rösta i sitt land för första gången i historien, och det är tack vare Bush!"

Precis så sade en kvinna som just ringde in till en stor tv-station här. "Jag minns inte vad det heter"! Det heter Afghanistan - försök minnas de länder du invaderar, tack. Det verkar just nu som packat och klart - W blir återvald och jag är ledsen och besviken, och känner mig mer främmande inför det här landet än jag någonsin gjort. CNN sade nyligen att det i vallokalsundersökningar visat sig vilken fråga väljarna tyckte var viktigast. Det var inte terrorismen, det var inte Irak, det var inte ekonomin - det var "moral values". So long, compadres.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Visst. Moral values. Men tänk på att det är i stort sett samma sak i många andra länder, även Sverige... En liten jämförelselista:

moral values -------- solidaritet
freedom to choose -------- bistånd
improved air quality -------- gröna folkhemmet
equal rights -------- jämställdhet

Fråga "mannen på gatan" i Sverige något om Albanien/Serbien och de politiska förvecklingarna där de senaste åren (obs, viktigt!) Hur många kan komma med något vettigt överhuvudtaget??

Var glad att du bor där och kan bidra med din skaparkraft till att åstadkomma viktiga och vettiga förändringar. Bekvämt politiskt klimat finns det alltid gott om.

Anonym sa...

Ehh.. liten fraga: Moral values i amerikansk tappning gar val inte sadar superbra att jamfora med solidaritet.. eller? Att pa nagot satt jamfora eller for den delen kontrastera tex antiabortlagstiftning och kollektivavtal (for att ta tva av de tydligaste exempel pa hur vardera politiska tradition manifesteras i verkligheten) kanns inte sa lite ofruktbart. "Solidaritet - moral values".. nae, snalla forklara det dar, for jag fattar inte alls poangen..

I Holland igar blev en dokumentarfilmare som gjort kontroveriell film om kvinnors utsatta position i muslimska familjer,overgrepp etc, mordad pa oppen gata. Av nan som uppenbarligen inte gillade hans moral values. Vart ar vi pa vag egentligen? Halla?

For ovrigt: Stackars USA, stackars stackars hela varlden. Nu gar det at pipsvangen med besked.

Suck suck.. /deppig m

Anonym sa...

Moral values är ett lika dimmigt begrepp som solidaritet. Vad jag menar är att det är lika skrämmande att utnyttja diffusa termer för politisk vinst vare sig man agerar i USA, Sverige eller något annat land.

Sedan kan man fundera över om det kanske skulle vara en liten vitaminspruta om man började diskutera snarlika (men mer nyanserade)frågor inom svensk politk. Det står för mig som tämligen självklart att en politikers syn på etik, moral och religion färgar av sig på hans eller hennes sätt att driva sin politik.